Saturday, August 20, 2011

Pemburuan Bermula.. 10 Ramadhan terakhir.

Yeah.. memang bermula dan sedang dimulakan. Apa dia..? InsyaAllah, pemburuan dalam mencari Lailatul Qadr untuk sisa-sisa hari terakhir Ramadhan tahun ini. Tibalah kemuncak dan penantian yang sebenar dalam amalan-amalan ibadah dalam Ramadhan. Boleh kita gambarkan ibarat raptai Hari Penganugerahan untuk Institusi @ Madrasah Ramadhan, yang masih menjadi rahsia bilakah hari sebenar tersebut.





Bersandarkan Ayat Allah : Al-Qadr 1-5.







Tapi sayang..
Antara ganjaran akhirat yang Allah janjikan, dengan ganjaran Sales 80%, yang manakah jadi buruan..? Aku sendiri tewas.. Kecenderungan kita pada khazanah dunia, amat mudah merasai nikmat dan indah. Kita seolah2 tak nampak apa yang Allah janjikan. Di mana-mana suasana pasaraya, bagaikan menanti roboh pada bila-bila masa.

Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan daripada Saiyidatina Aisyah R.A:

"Sesiapa menghidupkan malam Lailatul-Qadar kerana beriman serta mencari pahala yang dijanjikan akan mendapat pengampunan daripada dosa-dosa yang telah lalu."

Tak rasa rugikah kita? Allah ampunkan dosa-dosa yang lalu. Berapa banyak dosa kecil dan dosa besar yang telah menjadi koleksi terhebat kita? Sedangkan kita ini hamba yang tak putus dengan dosa. Rasulullah SAW yang maksum, suci dari dosa bahkan dijanjikan syurga pun tak lepas peluang menggandakan ibadah berbanding pada malam bulan yang lain.

InsyaAllah. Hasil sepanjang berada Madrasah Ramadhan, sekurang-kurangnya ada perubahan untuk bulan-bulan yang berikutnya.

Dari solat sendirian kepada solat berjemaah.
Dari bercakap tak elok kepada bercakap baik.
Dari melihat benda tak elok kepada melihat benda yang bermanfaat.
Dari jarang baca Al Quran kepada kerap baca baca Al Quran.
Dari solat sunat Terawih kepada solat sunat yang lain.
Dari berpuasa Ramadhan kepada puasa-puasa sunat.


Tahniah, Selamat Berjaya dan Beruntung Serta Berbanggalah pada kalian yang dapat bertemu dengan Malam Seribu Bulan.

Semoga Allah panjangkan umur kita untuk bertemu dengan Ramadhan akan datang.

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010