Wednesday, July 30, 2014

Kecemasan Untuk Gaza. Memories 4.

Bismillah hirrohmanirrohim.

Sambungan dari Memories 3.

Palestin dan Gaza.


Dan hari ini kami bergabung kembali. Semalam sebagai sejarah, sepatutnya ada kalanya memberi pengajaran untuk menempuh hari mendatang. Setiap hari-hari yang kita lalui adalah kehidupan, tetapi bukanlah kehidupan yang berupa kehidupan di dunia semata-mata, bukanlah kehidupan untuk fizikal diri semata-mata, tetapi kehidupan yang dimaksudkan adalah kehidupan hidupnya hati. Hati yang hidup bukan sahaja melihatkan hidupnya fizikal tuan badan, akan tetapi menunjukkan betapa hidupnya hati yang mempunyai hubungan dengan Allah swt. Itulah kehidupan sebenar. Begitulah hebatnya kehidupan dan kekuatan hati. Di Gaza, anak-anak kecilnya hebat. Menggenggam sebutir batu jalanan, hendak dia hancurkan kereta-kereta kebal dengan batu tersebut, harapannya tinggi serta berjiwa besar. Kerna mereka-mereka ini hati-hatinya hidup, hidup dengan mencintai jihad, hidupnya anak-anak Gaza dengan Al Quran. Subhanallah.

Kemudian Kami jadikan Al- Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran), dan di antaranya ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata). 
Faatir : 32

Dan kita di Malaysia sepatutnya meletakkan diri kita sebahagian kekuatan untuk rakyat-rakyat Gaza. Dan bagi aku, apalah sangat sumbangan yang boleh aku bantu. Sekadar doa, mungkin. Tapi nak merasai sedikit kesusahan mereka, adalah jauh sekali. Kalaupun kami berdiri berjam-jam, berterikkan matahari, bermandian peluh, itu semua sumbangan yang sangat kecil. Menharapkan simpati masyarakat Malaysia, untuk bersama-sama membantu saudara-saudara kita di Gaza.

Bazar Ramadhan Stadium Perak.
Bazar ini merupakan venue tumpuan yang dinanti-nantikan. Di khabarkan, agak besar bazarnya di sini. Ramai pula pengunjungnya. Cuaca pun agak panas dan terik. Alhamdulillah.. sebahagian gambar-gambar untuk tatapan bersama.


Melihatkan usaha-usaha kami ini yang rata-ratanya dari golongan muda, telah menarik minat beberapa individu memberi respon positif pada kami. Ada yang berhajat dan berminat menyertai sebagai relawan. Ini menandakan betapa orang ramai juga menghargai usaha-usaha baik ini. Dan tidak lupa juga ada yang mengambil kesempatan untuk bergambar bersama-sama dengan relawan kami. Bagi aku, relawan-relawan ini merupakan relawan pilihan Allah. Sebab ada di kalangan kami, yang korbankan cuti kerja mereka, datang dari Taiping dengan bermotosikal. Walhal tidak ada sesen pun duit minyak atau upah sebagainya. Mereka ikhlas. InsyaAllah..

Bersambung Memories 5.

21/07/2014 Isnin
Bazar Ramadhan Stadium Perak





No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010