Friday, July 25, 2014

Kecemasan Untuk Gaza. Memories 3.

Bismillah hirrohmanirrohim.

Sambungan dari Memories 2.

Palestin dan Gaza.


Semangat semalam kembali menyubur ke hari ini. Terkenang kan usaha-usaha kami semalam, mudah-mudahan Allah terima amal-amal kami. Buat pengetahuan semua, apabila kita berusaha untuk membahagiakan (membantu saudara-saudara di Gaza) maka Allah akan membahagiakan kita. Tidak kira kecil atau besar pengorbanan itu, ianya merupakan salah satu cabang untuk meraih ganjaran. Allah tidak nilai dari segi jumlah dan kuantiti usaha kita serta hasilnya, tapi Allah menilai apa yang kita usahakan dalam mencari redho Allah.  Hari-hari tetap berlalu. Rakyat Gaza tetap terus menerus dihimpit kesempitan dan kesengsaraan. Itulah modal dan motivasi kami untuk lebih kuat bekerja. Andailah tiada penggerak-penggerak 'Gaza' ini di segenap penjuru dunia, mungkin sudah lama Gaza lenyap dari bumi Palestin. Allahhuakbar. Tetapkanlah hati-hati kami. 

Dan hari ini kami berada di Bazar Ramadhan Tmn Perpaduan. Bersama-sama dengan 10 relawan. Kali ini taklimat sebelum misi amat mementingkan niat. Niat sebelum bekerja dan semasa bekerja. Mengajak semua relawan sentiasa memperbaharui niat, kalau-kalau niat kita tidak jelas dan terganggu dengan matlamat-matlamat lain.

Bazar Ramadhan Tmn Perpaduan.

 
 
 
 
 
 
 
Setiap lokasi bazar yang kami pergi, berbagai ragam dan karenah manusia. Ada yang menaikkan semangat, ada yang menggelikan hati dan tidak kurang jaga kata-kata yang melemahkan kami. Begitu agaknya asam garam seorang pengutip derma pembangunan sekolah, pengemis-pengemis serta orang-orang kurang upaya. Mungkin sedikit apa yang kami rasa dan lalui.

Aku jadi semangat. Ada makcik membisik, Semoga Islam Menang, kata beliau. InsyaAllah makcik, doakan. Kata-kata makcik buat aku tersentak. Air mata bergenang, nyaris spek mata hitam menyelamat keadaan. Dalam hati membisik, Ya Allah, saksikan amal-amal aku ini. Jadikan penyelamatku di akhirat nanti.
Datang pula seorang pakcik pula, menghulurkan wang lalu memasukkan ke dalam poket seluar, Nah ambil untuk berbuka. Tak tergamak nak guna duit itu, aku masukkan ke dalam tabung. Ada yang menepuk bahu, anak-anak muda bagus katanya. Naik semangat, ikhlas kena kawal. Perkongsian-perkongsian sebegini kadang-kadang boleh menaikkan kekuatan untuk aku terus beramal. Pujian dan kejian sebegini memberi kecenderongan untuk terus kekal beramal sehingga selesai misi ini. InsyaAllah...

Bersambung Memories 4.

20/07/2014 Ahad
Bazar Ramadhan Tmn Perpaduan




No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010