Wednesday, December 22, 2010

FAKTA - Ranking Stadium di dunia

Bersempena perlawanan akhir Piala Suzuki 2010 di antara Malaysia dengan Indonesia, dapat pula cetusan idea tentang ranking stadium di pelusuk dunia. Sekurang-kurangnya dapat juga sedikit fakta yang aku sendiri tidak pernah terfikir tentang ranking stadium di dunia.

Untuk menghangatkan lagi suasana perlawanan akhir beberapa hari lagi, saksikan kedudukan stadium yang sedikit mengejutkan kita. 


1. Stadium Rungrado May Day (Korea Utara)
-Kapasiti 150,000 
 

2. Stadium Salt Lake (India)
- Kapasiti 120,000

3. Azteca (Mexico)
- Kapasiti 105,000

4. Stadium Azadi  (Iran)
- Kapasiti 100,000

5. Stadium Nasional Bukit Jalil (MALAYSIA)
- Kapasiti 100,000

7. Camp Nou (Spain)
- Kapasiti 98,772

9. Stadium Wembley (England)
- Kapasiti 90,000

11. Bung Karno Stadium (Indonesia)
- Kapasiti 88,306
    
20. Shah Alam Stadium (Malaysia)
- Kapasiti 80,372

36. Old Trafford (England)
- Kapasiti 76,212

Senarai penuh boleh lah lihat di SINI.


Rakyat Malaysia boleh bermegah seketika dengan pembangunan stadium yang kapasitinya jauh lebih besar daripada negara-negara lain. Tetapi, beberapa ramaikah yang sanggup menjejakkan kaki ke stadium di Malaysia ini..?

Pembangunan stadium tidak seiring dengan pembangunan pemain berkualiti.

*Artikel saringan..harap maklum. 

Read More...

Monday, November 22, 2010

VIDEO - Bangkitkan zaman kegemilangan Islam...



sambungan video ke-2 di sini




Read More...

DAKWAH - Penyakit para daie..

Oleh : Almarhum Ustaz Abdullah Akhili

Muqaddimah

Futur bererti berhenti setelah beramal atau diam setelah bergerak. Futur juga bererti malas bekerja dan lemah.

Futur adalah penyakit yang menimpa sebahagian daripada pekerja islam. Penyakit ini sering atau kadang-kadang timbul dalam reality kini. Paling minima futur yang menimpa pekerja Islam ialah malas. Dan yang paling parah ialah berhenti atau diam daripada aktif dalam amal Islami.

                
Makhluk yang tidak pernah futur adalah Malaikat. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan kepunyaan-Nya-lah segala yang di langit dan di bumi dan malaikat-malaikat yang di sisi-Nya, mereka tiada mempunyai rasa angkuh untuk menyembah-Nya dan tiada (pula) merasa letih.
Mereka selalu bertasbih malam dan siang tiada henti-hentinya.”
(Al-Anbiya’: 19, 20)

Manusia walaupun memiliki pelbagai kelemahan, namun manusia boleh menjadi lebih tinggi daripada malaikat kerana manusia mempunyai akal dan boleh melakukan jihad. Sebaliknya manusia juga boleh menjadi lebih rendah daripada haiwan.

Merawat futur
Futur memberi kesan yang buruk kepada orang Islam, khususnya kepada pekerja-pekerja Islam. Antara cara-cara untuk merawatnya adalah:

1.       Menjauhkan diri daripada melakukan dosa dan kejahatan sama ada besar atau kecil. Dosa yang kecil tidak boleh dipandang ringan kerana dosa ibarat racun. Dosa meracuni hati. Dosa merosakkan kejernihan hati. Hati menjadi lemah bila diganggu oleh racun-racun dosa. Titik-titik hitam dosa menutupi hati hingga lama-kelamaan hati menjadi hitam.
 Keterlibatan seseorang dengan suatu dosa boleh mengakibatkan Allah murka. Seseorang yang dimurkai Allah akan ditimpa kecelakaan.
 
2.       Terus-menerus melakukan amalan-amalan harian yang soleh. Amalan soleh bermula dengan yang wajib hinggga yang sunat. Amalan itu terus dilakukan mengikut jadual (istiqamah).
 Amalan soleh merupakan zat atau makanan. Rohani memerlukan makanan sepertimana badan memerlukan makanannya tersendiri. Amalan-amalan harian itu dapat menyegarkan keimanan kepada Allah SWT.
 
3.       Sentiasa merebut masa-masa yang baik. Menghidupkan masa-masa tersebut dengan menta’ati Allah seperti di waktu malam, hari Jumaat dan seumpamanya.
Selepas menunaikan solah kita perlu berdoa kepada Allah SWT. InsyaAllah dengan cara ini jiwa akan kuat.
 
4.       Membebaskan diri daripada melampau dalam din. Dalam sirah, ada sahabat yang ingin berpuasa terus-menerus. Ada yang ingin sembahyang malam terus-menerus tanpa tidur. Tetapi Rasulullah SAW tidak izinkan dan amalan-amalan itu dianggap melampau dalam din.
Sebenarnya, perjalanan kita jauh. Kita perlu bijaksana gunakan tenaga yang terbatas supaya dapat menempuh jalan itu. Dan supaya dapat istiqamah tanpa letih di pertengahan jalan.

5.       Memberi perhatian kepada sunnah Allah SWT yang berlaku kepada dunia. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Tiadalah yang mereka nanti-nantikan melainkan (berlakunya sunnah Allah yang telah berlaku) kepada orang-orang yang terdahulu. Maka sekali-kali kamu tidak akan menemui perubahan bagi sunnah Allah dan sekali-kali tidak (pula) akan menemui penyimpangan bagi sunnah Allah itu” (Fathir : 43)

Kita perlu membaca kisah anbiya’ dan mengetahui faktor-faktor kejatuhan sesuatu umat. Sebab apa sesuatu ummah seperti generasi para sahabat, menjadi ummah terbaik. Dan sebab apa sesuatu ummah itu Allah hancurkan.

6.       Sentiasa berhati-hati dan bersedia menghadapi halangan-halangan di jalan da’wah. Berhati-hati dan bersedia sejak di awal-awal lagi. Janganlah, apabila berjumpa halangan-halangan, barulah terkejut dan kelam-kabut. Di tahap awal, biasanya ujian Allah SWT kecil. Ujian Allah SWT sesuai dengan mustawa. Apabila ditanya Rasulullah SAW mengenai orang yang paling berat menerima, maka baginda menjelaskan bahawa yang paling berat diuji ialah anbiya’, diikuti orang yang kemudian dan kemudian...”

7.       Berhati-hati dan teliti. Bekerja mengikut manhaj. Bekerja mengikut prioriti. Bekerja dengan mendahulukan yang utama. Kita tidak boleh terbawa-bawa dengan kerja-kerja sampingan. Kita tidak boleh hanyut dengan masalah yang remeh-temeh.

8.       Sentiasa berkawan dengan orang-orang yang soleh dan mujahid di kalangan orang-orang mukmin. Hadis Rasulullah SAW yang bermafhum: “Kamu janganlah bersahabat kecuali dengan orang-orang mukmin.” Yakni orang-orang yang soleh dalam pengertian syumul. Orang-orang yang berjihad dalam ertikata luas. Orang-orang yang sanggup berkorban apa saja untuk menegakkan din Allah SWT.

Kata Hassan Al-Basri,

“Apabila ulama’ mengumpulkan harta yang halal, maka orang awam akan mengumpulkan harta yang syubhat. Apabila ulama’ mengambil yang syubhat, maka orang awam akan mengambil yang haram. Apabila ulama’ mengambil yang haram, maka orang awam akan kufur”

9.       Memberikan hak-hak badan seperti berehat. Bukanlah bererti seperti yang difahami umum. Rehat di sini ialah rehat dalam rangka membina kekuatan untuk bekerja seterusnya. Janganlah badan kita langsung tidak diberikan hak berehat. Tubuh perlukan keadilan.
Begitu juga, kita perlu memakan makanan yang sesuai, seimbang, berzat dan berkualiti. Namun kita tidak boleh makan secara melampaui batas. Kita boleh mengambil contoh seperti seekor kuda perang. Ada masa dia perlu berehat dan makan.
Kita hendak bekerja dan berjalan terus menerus. Kerja-kerja kita lahir dari dorongan iman. Kita tidak mahu kerja yang begitu bersungguh-sungguh, tetapi hanya sekejap sahaja, selepas itu letih dan berhenti.

10.   Memberi peluang kepada diri untuk melakukan perkara-perkara yang harus seperti meraikan keluarga, berenang dan bersukan. Namun ini semua tetap dalam rangka tarbiyyah.

11.   Sentiasa melihat, membaca dan mengkaji buku-buku seperti buku-buku sirah dan sejarah pejuang-pejuang Islam. Kisah-kisah tokoh penting, mujahid dan ulama’ perlu didalami agar memberikan dorongan kepada ktia.

12.   Mengingati mati  dan peristiwa yang akan berlaku selepas kematian. Di alam barzakh setiap orang akan didatangi dua malaikat. Malaikat akan menyoal dan bertindak dengan izin Allah SWT. Rasulullah SAW ada menjelaskan bahawa di akhirat nanti, manusia akan dibangkitkan dalam tiga keadaan:

a.       Dalam keadaan menaiki kenderaan
b.       Dalam keadaan berjalan kaki
c.       Dalam keadaan berjalan dengan muka

Mendengar penjelasan itu, ada sahabat bertanyakan baginda: “Bagaimanakah berjalan dengan muka ya Rasulullah”. Jawab baginda, “Allah berkuasa menjadikan kamu berjalan dengan kaki, maka Allah juga berkuasa menjadikan kamu berjalan dengan muka”.
Begitu juga mengingati peristiwa-peristiwa di Padang Mahsyar. Ada manusia yang berteduh di bawah bayangan ‘arasy, ada manusia yang lemas dalam peluh dan sebagainya.

13.   Mengingati syurga dan neraka. Akhirat adalah tempat yang kekal. Syurga adalah tempat tinggal yang lebih baik. Perlulah kita selalu melihat hadis-hadis yang mengisahkan tentang nikmat syurga dan azab neraka. Seperti azab yang paling ringan di neraka ditanggung oleh bapa saudara Nabi SAW iaitu Abu Talib, di mana bara api diletakkan di bawah kakinya hingga menyebabkan otaknya mendidih (na’uzubillah).
Tidak menjadi kesalahan sekiranya kita beramal kerana inginkan syurga atau kerana takutkan neraka.

14.   Menghadiri majlis ilmu. Ilmu menghidupkan mati. Mendapatkan ilmu adalah sebahagian daripada tarbiyyah Islam. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Ketahuilah, sesungguhnya tidak ada Ilah melainkan Allah”

Sesiapa yang bertambah ilmu tetapi tidak bertambah hidayah Allah terhadapnya, maka dia semakin jauh daripada hakikat kebenaran.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Sesungguhnya yang takut kepada Allah antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama’.” (Fathir : 28)

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“...dan katakanlah: Ya Rabbku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan” (Thooha: 114)

15.   Mengambil dan menghayati Islam secara keseluruhannya. Bukan secara serpihan atau juz’i.

Read More...

Friday, November 5, 2010

BERITA - Saman ekor aniaya pengguna

KUALA LUMPUR – Pelaksanaan saman ekor dilihat tidak mampu meningkatkan kesedaran pengguna untuk mematuhi peraturan lalu lintas, sebaliknya hanya membuatkan pengguna merasakan diri mereka dianiaya.



Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Dr. Ahmad Zaki Ismail berpendapat, saman ekor adalah saman yang tidak adil kerana dikeluarkan tanpa pengetahuan pengguna.
“Saman seharusnya dibuat secara terang-terangan dan dikeluarkan di tempat kejadian, bukannya mengambil kesalahan orang lain secara sorok-sorok, kemudian dihantar melalui pos.

“Saman yang diambil dengan cara menyorok ini dilihat seperti hendak menganiaya, bukannya memberikan kesedaran kepada pengguna dan ini sangat tidak adil,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Akhbar semalam melaporkan bahawa kerajaan tidak bercadang menghentikan tindakan mengeluarkan saman ekor kepada pesalah trafik.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, saman ekor adalah notis saman yang dikeluarkan oleh mahkamah kepada pesalah jalan raya yang ingkar terhadap Notis POL 170A yang dikeluarkan ke atas mereka oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Wan2day - Kes macam ni, boleh dikategorikan kes pukul curi. Tumbuk-tumbuk pastu lari. Samalah tembak-tembak kereta, surat sampai. Boleh jamin ke alat penempak had laju tu baik?? Ada tak dimaklumkan kemampuan penembak had laju tu pada umum. Apa yang aku risau, sekiranya kawasan had laju 90 km, tapi si penembak laju dapat kesan 100 km. Sedangkan meter kita 90 km. Tak ke naya.. Itu yang aku ragui tentang alat penembak had laju ni. Kami yang bekerja sebagai ukur tanah pun ada tempat dan waktu harus diuji alat2 penembak jarak dan bering. Dan disahkan kepada Jabatan Ukur sendiri. Itu dari segi kemampuan alat. Dan pastikah kita melalui jalan itu. Bayangkan kalau samannya tahun 2002, surat sampai tahun 2010. Amacam..?? Boleh tau ke kita lalu jalan tersbut..Bukan apa, kalau kes2 naya macam ni, kami yang miskin ini lah jadi mangsa. Ibarat macam kena pau ikut belakang...

Read More...

Wednesday, November 3, 2010

BERITA - Nak kiamat sangat dah..(Enam letusan Gunung Merapi)

Sumber Kosmo Online. (Komen Di Bawah)


GUNUNG Merapi menghamburkan debu semalam.



GUNUNG MERAPI, Pulau Jawa - Gunung Merapi dijangka meletus selama beberapa bulan, kata seorang ahli vulkanologi pemerintah, Subandrio semalam.

Amaran itu diberikan semasa 50,000 penduduk masih berlindung di pusat perlindungan manakala sejumlah penerbangan ke Yogyakarta dibatalkan.Semalam, Gunung Merapi itu meletus lagi sebanyak enam kali selepas subuh termasuk mengeluarkan lahar.
Letusan itu menyebabkan orang ramai panik manakala pemerintah memaklumkan syarikat-syarikat penerbangan untuk mengelak melalui kawasan tengah Pulau Jawa.
Hampir 40 orang terbunuh sejak Gunung Merapi itu meletus pada minggu lalu.
Setakat ini, tiada laporan kematian dalam letusan terbaru yang berlaku ketika Indonesia masih bergelut untuk menghantar bekalan kepada mangsa-mangsa tsunami di pedalaman Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat.
Kedua-dua bencana itu telah menyebabkan hampir 500 orang terbunuh.
Pegawai-pegawai turut meningkatkan tahap amaran melibatkan sejumlah daripada 129 gunung berapi aktif di Indonesia dengan dua daripadanya diramal meletus dalam tempoh dua minggu manakala 19 yang lain menunjukkan peningkatan aktiviti sebanyak dua kali ganda.
Dalam perkembangan berkaitan, penduduk kampung yang berpindah kini bimbang mengenai keselamatan ternakan mereka selepas mereka terserempak dengan tapak kaki harimau di sekitar cerun Gunung Merapi semalam.


GAMBAR yang dirakamkan dari Kampung Cangkringan di Sleman menunjukkan Gunung Merapi di Pulau Jawa mengeluarkan lahar awal pagi semalam.


Penemuan tapak kaki itu mencetuskan desas-desus bahawa seekor harimau bintang atau harimau belang merayau-rayau di ladang-ladang ternakan yang ditinggalkan mereka untuk mencari makanan.
Seorang penduduk, Ratmo Supomo berkata, dia dan isterinya melihat tapak harimau sebesar penumbuk ketika memeriksa ternakan mereka di Kampung Boyong, kira-kira lima kilometer dari puncak Gunung Merapi.
Sementara itu, di zon tsunami yang terletak lebih 1,300 kilometer ke barat Gunung Merapi, bantuan kini dihantar ke pulau-pulau terpencil di Kepulauan Mentawai selepas tsunami yang dicetuskan oleh satu gempa bumi kuat berhampiran Sumatera Barat pada minggu lalu telah memusnahkan beratus-ratu rumah, sekolah, gereja dan masjid.
Agensi Bencana Kebangsaan Indonesia melaporkan, angka kematian bencana tsunami kekal 431 orang.
Sementara itu, Gunung Anak Krakatau di Selat Sunda mengeluarkan gas beracun dan batu semalam.
"Saat ini Gunung Anak Krakatau sudah mengeluarkan muntahan gas beracun, selain mengeluarkan material batu dari dalam perut gunung," kata Ketua Pos Pemantau Gunung Anak Krakatau GAK di Desa Pasauran, Kecamatan Cinangka, Kabupaten Serang, Provinsi Banten, Anton S Pam budi. - Agensi

Lain2 Berita (Banjir) 
Lihat video SINI.


Wan2day - Istighfar lah selalu. Bersedialah sebarang apa kemungkinan.  Sudah uzur sangat hayat dunia ni. Banyak amaran2 yang telah Allah alertkan. Walaupun negara kita masih berada di atas zon 'selamat', janganlah kita berasa sombong diri atau yakin dengan keadaan sekarang. Bala yang menimpa negara jiran adalah merupakan peringatan buat seluruh umat di mukabumi ini. Takkanlah bila bergoncang bumi Malaysia maka bergoncanglah kesedaran kita? 

Apa saja ni`mat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutusmu menjadi Rasul kepada segenap manusia. Dan cukuplah Allah menjadi saksi.
An-Nisaa`:079 

Bermuhasabahlah diri seketika. Walaupun bala Allah ini tidak terputus, kita harus ingat atau waspada bahawasanya mati adalah paling hampir dengan kita. Persiapkan diri untuk kematian, bukan siapkan diri untuk nikmat dunia. 

 Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.
Al-An`aam:044  

Dunia sudah hampir ke tamat tempohnya. Bersiap sedia untuk menghuni akhirat kekal abadi...Kekal abadi....KEKAL ABADI.. KEKAL ABADI..

Read More...

Tuesday, November 2, 2010

VIDEO - Pemikiran sempit...



Video ini bukanlah untuk mencari publisiti untuk mana2 pihak. Fahamkan apa yang ustaz ni cuba sampaikan. Dan kenapa wujudnya individu2 seperti ini setiap kalinya PRK. Untuk perkongsian bersama...

Read More...

Monday, November 1, 2010

LAGU - Syukur pada ALLAH.. (Lirik Thank You Allah - Maher Zain)


Hayati lirik ini, kita patut mensyukuri nikmat yang dipinjamkn ini.

I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.


Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.

Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home
Alhamdulillah, Elhamdulillah

All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

Read More...

BERITA - Tiada lagi Teluk Rubiah..

Teluk Rubiah Beach & Golf Resort ataupun Teluk Rubiah sepertimana yang dikenali, telahpun menutup pintunya. Teluk ini telahpun dijual kepada syarikat besi Brazil. Mulai bulan Oktober, teluk ini akan ditutup kepada orang ramai selama-lamanya dan padang golfnya pula akan bertukar menjadi kilang besi.

Teluk Rubaih
Pantai Teluk Rubiah, mulai Oktober 2010, hanya yang 500 pekerja kilang besi yang bertuah dapat menikmatinya


Pengambil alihannya mungkin telah dirancang sekian lama kerana melibatkan wang yang begitu banyak (khabarnya RM20 juta. Jika ianya masih tidak mencukupi...beberapa kilometer ke tengah laut akan dibina pula platform yang baru sebagai pelabuhan bagi kapal-kapal besar.)

Apa akan jadi dengan Seri Manjung dan juga Pulau Pangkor? Kapal-kapal besar akan datang untuk membawa besi mentah dan membawa pulang bahan yang telah diproses? 

Ini bermakna, pencemaran alam yang teruk akan berlaku disekitar kawasan tersebut dan akan memberikan kesan kepada pantai-pantai di Teluk Batik dan seluruh pulau Pangkor.
Walaupun jika kilang tersebut berusaha sedaya upaya untuk memelihara alam sekitar (saya difahamkan yang ianya akan dilaksanakan), kapal-kapal itu sudah pasti akan membuang sampah-sarapnya kedalam laut sepertimana yang berlaku sekarang.

Cuba jalan-jalan ke Teluk Batik dan saksikan apakah barangan yang terapung-apung kepantai. Dan anda akan faham sekarang mengapa industri pelancongan merosot.
Pemandangan yang aneh di Teluk Rubiah yang diambil daripada salah satu bukit disekelilingnya 
Teluk Rubiah yang mempunyai pantainya yang tersendiri pasti akan kehilangan pelancong juga. Anda akan tertanya-tanya, mengapa perlunya sebuah kilang yang begitu besar ingin didirikan bersebelahan dengan destinasi pelancongan seperti Pangkor?
 Bermain Golf di Teluk Rubiah... ianya tinggal kenangan....

Kesemua 29 chalet tradisional tidak akan dimusnahkan, sebaliknya akan digunakan sebagai penempatan untuk pengurusan dan kakitangan kilang.
Teluk Rubiah dijual atas nama "pembangunan". Dan alasan ianya dijual? Teluk Rubiah Beach & Golf Resort tidak mendatangkan keuntungan yang cukup. 

Sebenarnya, resort tersebut membuat keuntungan tetapi penyelenggaraan golf course melebihi keuntungan yang dibuat.
 Dengan kurangnya promosi yang baik sudah tentu tidak dapat menarik pelaburan yang cukup untuk menyelenggara resort itu dari segi kualitinya. 

Untuk setiap chaletnya, hanya SATU set cadar dan tuala sahaja yang disediakan beberapa tahun kebelakangan ini. Ini amat menyedihkan dan lebih teruk lagi, tiada siapa pun yang peduli akan keadaan di Seri Manjung dan Sitiawan.

Keputusan telah pun dibuat dan kilang tersebut akan tetap didirikan. Teluk Rubiah akan dibangunkan semula berkeluasan yang kecil berdekatan dengan Teluk Batik. Untuk penggemar golf pula, sebuah driving range sedang dibina di Teluk Batik.


Apakah ini yang dikatakan "pembangunan"? Apalah salahnya jika kawasan ini yang amat berhampiran dengan Teluk Batik dan Pulau Pangkor diberikan lebih tumpuan sebagai destinasi pelancongan? 

Kita hanya boleh berharap agar industri perikanan di Pangkor tidak terjejas dengan projek ini. Manakala di Teluk batik pula, setiap hari kita dapat melihat sampah yang dihanyutkan kepantai daripada kapal-kapal dilaut. Ianya akan bertambah lagi dan kualiti air semakin berkurangan.

Tetapi, seperti biasa, wang lebih berkuasa. Kita hanya boleh tertanya, siapakah yang mengaut keuntungan didalam hal ini.


Sumberi Ajijoi

Read More...

Wednesday, October 27, 2010

BERITA - Penyokong kecoh harga tiket naik




MAHAL, zalim dan cekik darah. Itu antara rungutan peminat setia pasukan The Red Warriors yang menyelar tindakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menaikkan harga tiket perlawanan akhir Piala Malaysia antara Kelantan dengan Negeri Sembilan di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Sabtu ini.

Tahun lepas, kedua-dua pasukan juga pernah bertembung di pentas akhir merebut piala berprestij tanah air itu yang mana kehadiran penyokong mencatat sejarah paling ramai pernah dihimpunkan dalam satu perlawanan bola sepak tempatan.


Ketika itu tiket dijual dengan harga RM20 dan secara tiba-tiba, musim ini FAM menaikkan harga tiket kepada RM30 sehingga menimbulkan kemarahan seluruh peminat bola sepak Kelantan yang merasakan harga tersebut adalah terlalu tinggi.

Timbalan Presiden Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (Klate.Net), Nik Mohd. Sallehuddin Nik Abdul Razak berkata, tindakan tersebut dilihat satu lagi usaha FAM untuk menjatuhkan masa depan bola sepak Kelantan.

Menurutnya, selepas pelbagai usaha dilakukan termasuk yang terbaru menggantung khidmat jurulatih B. Sathianathan sebelum kes tersebut ditangguhkan untuk perbicaraan semula, isu tiket kembali menjadikan FAM mangsa kecaman.

"Saya tidak melihat di mana relevannya harga tiket tersebut perlu dinaikkan. FAM perlu memberi penjelasan kenapa harga tiket ini naik berbanding tahun lalu yang dijual pada harga RM20.
"Pada pendapat saya, harga ini dinaikkan selepas melihat penyokong Kelantan yang begitu ramai membanjiri stadium pada perlawanan akhir musim lalu dan ini adalah masa yang baik untuk FAM mengaut keuntungan," katanya ketika ditemui semalam.

Tambahnya, pertimbangan- pertimbangan yang sewajarnya perlu diambil kira oleh FAM termasuklah peminat bola sepak Kelantan bukannya terdiri daripada golongan yang berada tetapi mereka yang berpendapatan rendah, namun cintakan bola sepak tempatan.

Jelasnya, sekiranya FAM menggunakan helah menaikkan harga untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda kerana menyangka peminat bola sepak Kelantan pasti akan ke stadium walaupun dengan tiket yang mahal, tidak mustahil sambutan perlawanan akhir kali ini akan dingin.
"Penyokong tidak bodoh. Kami bukan orang berada. Ada yang bekerja sebagai buruh dan petani hanya memperoleh gaji sekitar RM150 seminggu dan ini pastinya membebankan dan tidak mustahil sekiranya mereka membatalkan hasrat untuk ke stadium.

"Sepatutnya FAM memberi sokongan dalam usaha memajukan bola sepak tempatan selepas melihat sambutan peminat yang semakin ramai mengunjungi stadium tetapi tindakan ini sekali lagi dilihat sebagai cubaan 'membunuh' masa depan bola sepak khasnya di Kelantan," ujarnya. 

Selain itu, mereka juga turut kecewa dengan tindakan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang seperti 'menangguk di air keruh' apabila menaikkan lagi harga tiket daripada RM30 kepada RM40 dengan kononnya menyediakan pakej termasuk barangan cenderahati.

Bagi mereka, selepas sekian lama menunjukkan sokongan tanpa berbelah bagi kepada pasukan Kelantan termasuk menjelajah ke seluruh negara setiap kali pasu- kan mereka beraksi, tindakan KAFA itu membuatkan mereka terkilan.
Semalam, lebih 100 penyokong skuad Kelantan mengadakan piket membantah kenaikan harga tiket oleh FAM di hadapan Stadium Sultan Muhammed IV dan turut menggesa KAFA membatalkan hasrat menjual tiket tersebut secara pakej dengan harga yang lebih mahal. 

Seorang lagi peminat bola sepak Kelantan, Mahizi Mahmood, 32, memberitahu, selain marah dengan tindakan FAM menaikkan harga tiket, dia juga nyata kesal dengan sikap KAFA yang dilihat tidak prihatin dengan nasib para penyokong.
"Sudahlah FAM mengenakan tiket dengan harga yang tinggi, KAFA pula turut sama bersekongkol menaikkan lagi harga sebanyak RM10 kononnya atas nama pakej dengan memberi barangan cenderahati.

"Kalaulah KAFA tahu mengenang budi, mereka seharusnya membantu memberi subsidi atau sekurang-kurangnya mengekalkan harga tiket RM30 itu, bukannya dengan menekan lagi penyokong dengan menaikkan kepada RM40," jelasnya.
Selain itu, bagaikan ada kewajaran di sebalik kemarahan para penyokong kerana jarak antara Kota Bharu dan Kuala Lumpur itu cukup panjang perjalanannya menjadikan mereka juga terpaksa mengeluarkan perbelanjaan untuk kos pengangkutan.

Bukan sahaja tiket, dikhabarkan kos pengangkutan awam termasuk kadar sewa bas juga melambung dengan begitu mendadak iaitu antara RM3,200 hingga RM3,800 berbanding harga biasa hanya sekitar RM2,400 hingga RM2,600.
Sementara itu, Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa tampil memberi penjelasan yang dilihat sedikit melegakan kemarahan penyokong Kelantan apabila pihaknya bersetuju mengekalkan harga tiket kepada RM30.

Jelasnya, sebanyak 30,000 keping tiket diperuntukkan untuk penyokong Kelantan iaitu dengan 10,000 akan mula dijual secara biasa pada pukul 10 pagi ini di kesemua lapan kaunter jualan tiket di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu.
"Manakala 10,000 keping lagi akan dijual bersama barangan cenderamata, sementara selebihnya akan diperuntukkan kepada rombongan kelab penyokong. KAFA sedang berusaha untuk mendapat tiket tambahan untuk memenuhi permintaan," ujarnya.

Wan2day - Memang cekik darah.. RM30 tu. Dengan kos pengangkutan lagi. Aku memang nak tembak FAM sebab nak 'pau' penyokong Kelantan. Sap sap sui untung buta-buta. Ini kes memang ambil kesempatan. RM20 pun dah rasa beban. Apa la nasib dengan FAM ni. Weh ore Kelate, demo buak protes. Tok sir gih Bukit Jalil. Mintok denge KAFA ko, kerajae Negeri ko buak skrin besa taye di Stadium Kelate.. Free jah... Pade muko denge FAM .. Tahun ni jah tok gi Bukit Jalil.. Tahun depe ado lagi kot... Kasi ajar samo FAM. Lagi satu, bab keganasan penyokong ni sama je dengan negeri lain. Tambah2 penyokong dari pasukan yang ramai fan nya. Mercun tak boleh lari. Baling botol sudah sebati. Cuma Kelantan advance sikit je. Media pun meng'hot'kan lagi berita. Dan di mata umum sekarang, secara automatiknya penyokong Kelantan ganas. Harap selepas ini penyokong Kelantan jugalah akan bagi contoh baik kepada Fan negeri lain. Aku suka bila live di  TV Kelantan main, tentera merah membarakan stadium.. GOMO KELATE GOMO..!!

Read More...

Tuesday, October 26, 2010

SUKAN - Futsal Tarbawi ..!!


Futsal permainan sensasi waktu ini..

Dahulunya pada permulaan permainan futsal diperkenalkan, sesetengah orang mengatakan ianya sukan bermusim. Namun sekarang, realiti ini sangat berbeza apa yang dikatakan. Serata pelusuk bumi Malaya tumbuh bagaikan cendawan berkembang. Setiap daerah akan lahirnya gelanggan futsal yang baru. Sehingga kadangkala setiap gelanggang dipenuhi saban hari hingga ke awal pagi.

Inilah kegilaan anak muda masa kini. Secara automatiknya, futsal juga melahirkan ramai pemain2 semulajadi hasil dari permainan futsal. Aku sendiri 3 bulan direhatkan untuk bermain futsal. Alangkah sakitnya sendi tanpa berfutsal. Begitulah penangannya...

Namun, setakat manakah futsal ini kita babitkan diri dalam mencari redha Allah..?? Adakah kita terfikir..? Kita mudah melahirkan pemain2 berkualiti melalui futsal. Tidak terfikirkah kita melalui futsal juga boleh menyalurkan dakwah. Pendekatan melalui futsal adalah salah satu platform baru bagi mendekati golongan anak muda atau jiwa membara ini untuk bergerak dalam berdakwah. Futsal jugalah majoriti pemainnya adalah dari Muslim sendiri. Sudah berapa banyak hiburan karut yang telah ditarbiyah kepada kita. Inilah peluangnya untuk kita mencuba mendapatkan sebanyak mana kesan dakwah untuk melahirkan pemain futsal yang mempunyai kualiti Islam, bukan kuantiti yang tinggi jumlahnya.

Ini adalah sebahagian cita aku atau impian yang mustahil untuk kita laksanakan. Bahkan rasa ianya cukup sukar, namun aku mengharapkan pergantungan Allah semata-mata. Yang penting matlamatnya semestinya jelas. Berfutsal dalam memburu MardhoTillah. Ini adalah projek Long Term. Bahkan projek ini mestilah berkekalan, sebab melalui proses tarbiyah mestilah secara berterusan.

Strategi aku..  

Kita merancang, Allah pun merancang,,namun sebaik- baik perancangan adalah perancangan Allah Taala.

Aku mencitakan akan terdirinya satu pasukan aku sendiri yang ratanya pemain mesitlah berumur 16 thn ke bawah.Umur belasan tahun ini amatlah membara dalam memburu sesuatu perkara. Waktu inilah perasaan ingin mncuba mereka akan sentiasa terlonjak-lonjak. Aku pernah mengendalikan satu pasukan futsal bawah 17 tahun. Ianya merupakan sebahagian pengalaman untuk aku pelajari.

Sepanjang aku bersama mereka, ketaatan dan kepatuhan mereka pada ketua atau jurulatih amat tinggi. Tapi tidak pada guru yang mengajar mereka. Tidak juga pada tok guru yang mengajar mereka mengaji. Mereka berkeinginankan futsal. Mereka sukakan futsal. Masa dan arahan latihan, mudah mereka fahami dan turuti. Inilah yang aku cuba sampaikan, aku ingin mengambil kesempatan di atas keghairahan mereka. Cuba bawa mereka secara perlahan atau sedikit-sedikit unsur Islamik dalam sukan. Konsep tetap bermatlamatkan futsal, namun disebalik matlamat itu kita lencongkan ke arah pembentukan Muslim atau dakwah secara tidak langsung.

Projek ini memerlukan dana yang cukup. Perlukan sokongan kewangan, bukan untuk aku, tapi merupakan sumbangan jihad dalam usaha menjiwai dan membentuk pasukan futsal dalam mencari redha Allah. Aku ingin membawa jiwa muda ini ke mana saja asal ada pertandingan futsal yang dianjurkan. Walaupun kami satu pasukan, kami merupakan jemaah kecil. Disebalik apa yang kita buat dalam latihan atau perjumpaan, aku cuba selitkan elemen2 dakwah. Aku cuba 'perangkap' mereka dengan adakan usrah mingguan. Salah satu proses jiwa dan hati perlu di 'gasak' setiap minggu. Tidak cukup dengan khutbah Jumaat.


Memang usaha ini mustahil. Aku yang sememangnya peminat no 1 futsal, mengharapkan keajaiban dari Allah. Usaha aku ini aku iringkan dengan tawakkal. Yang penting istiqamah dalam berdakwah yang paling asas. Kita tidak mengharapkan pembentukan ini daripada kekuatan aku seorang, tetapi kekuatan dalam jemaah dari sahabat2 bahkan kawan2 yang mainkan peranan. Biarlah kejayaan dalam menghasilkan jiwa muda ini bukanlah dari segi kuantiti tapi dilihat dari segi kualiti. Dari 10 orang, aku mengharapkan 4 atau 5 orang malah untuk diri aku sendiri berjaya mendapat kesan dakwah dan tarbiyah ini. Bahkan mereka ini, lebih baik dari apa yang mereka lalui.

Usaha sedang dijalankan, doalah yang terbaik dalam usaha ini. Mudahan kita semua memperolehi ganjaran yang dijanjikan Allah.

Sekiranya dengan izin Allah ianya berjalan dengan lancar, Insyaallah aku updatekan perkembangan semasa.

Read More...

PALESTIN - Tembok Pemisah Binaan Isral Penjara Terbesar Dunia


Pada 20 Februari, 2005, kerajaan Israel telah meluluskan usul untuk membina Tembok Pemisah di Tebing Barat. Tembok yang bertemakan pemisahan, pengasingan dan memberikan kesan drastik kepada penduduk di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat.

Merujuk kepada rancangan itu, Tembok Pemisah adalah sepanjang 645 km di Tebing Barat. Selepas tembok ini siap, ia akan memisahkan 565km2 di Tebing Barat (kira-kira 10% dari kawasan keseluruhan) di Zon Barat Pemisah di antara tembok dan Garis Hijau ‘Israel’ akan menguasai Zon Timur Pemisah sehingga 1,555 km persegi (27% dari Tebing Barat) sehingga ke Lembah Jordan dan kawasan Barat pantai Laut Mati. Secara keseluruhannya, Rancangan Tembok meliputi kira-kira 37% Tebing Barat.
Jumlah kepanjangan Tembok Pemisah: - 645 km di Tebing Barat
- 102 km di Semenanjung Gaza

Kawasan tembok yang telah disiapkan:
- 178 km (28% dari panjang keseluruhan) di Tebing Barat
- Semenanjung Gaza: 102 km
- 182 km (28% dari panjang keseluruhan) masih dalam proses pembinaan
di Tebing Barat
- 126 km (19.5% dari panjang keseluruhan) terletak di kawasan Garis Hijau

Komuniti Palestin yang terganggu akibat pembinaan Tembok Pemisah:
- 55 komuniti Palestin termasuk 90,000 orang terpisah di bahagian Barat tembok
- 42 komuniti Palestin termasuk 42,000 orang terpisah di bahagian Timur tembok
- 172 komuniti Palestin termasuk 550,000 menerima kesan teruk dari pembinaan tembok
 Tembok Pemisah dan penempatan haram Israel:
- 98 penempatan Israel dengan jumlah penduduk kira-kira 375,000 orang (83%
daripada pendatang haram Israel di Tebing Barat) mendiami Zon Barat Tembok
Pemisah.

Sumber HaluanPalestin.

Read More...

AGAMA - Lima Syarat Berbuat Maksiat

 Sumber Usopzali

Alkisah bermula apabila seorang lelaki bertemu dengan Ibrahim bin Adham dan memberitahu bahawa beliau kerap membuat maksiat..Dia meminta nasihat dari Ibrahim bin Adham tentang permasalahan beliau..Lalu, Ibrahin bin Adham pun membalas
"Jika kamu mahu mampu melaksanakan lima syarat ini, maka kamu boleh terus melakukan maksiat."


Syarat Pertama: Jika kamu mahu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezeki-NYA.

Syarat Kedua: Jika kamu mahu bermaksiat kepada Allah, jangan tinggal di bumi-NYA.

Syarat Ketiga: Jika kamu mahu terus bermaksiat kepada Allah, carilah tempat bersembunyi yang tidak terlihat oleh-NYA.
Syarat Keempat: Jika malaikat maut datang untuk mencabut nyawamu, katakan kepadanya "Lambatkan kematianku, aku ingin bertaubat dan melakukan amal soleh".

Syarat Kelima: Jika malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringimu ke api neraka pada hari akhirat nanti, jangan pula kamu ikut bersamanya.

Setelah mendengarkan syarat2 dari Ibrahim bin Adham, maka lelaki tersebut insaf dan tidak mampu menahan air mata beliau lalu bertaubat,
"Mulai saat ini, aku mahu bertaubat kepada Allah".

Read More...

Monday, October 25, 2010

PALESTIN - Fatwa Yahudi Larang Mahasiswanya Belajar Bersama Non-Yahudi

Dari HaluanPalestin


Rabbi Yahudi bernama Zelman

Seorang Rabbi Yahudi Israel mengeluarkan fatwa yang kembali mencetuskan ketegangan masyarakat antarabangsa. Dalam fatwanya, rabbi itu melarang mahasiswa Yahudi untuk belajar dengan orang-orang non-Yahudi, samada Muslim atau Kristian di dalam institusi akademik dan universiti. Beliau mendakwa fatwa itu bertujuan untuk memelihara kemurnian dari pemikiran Yahudi.
Akbar Maariv melaporkan seorang Rabbi Yahudi bernama Zelman telah mengeluarkan fatwa rasis setelah seorang mahasiswanya bertanya kepadanya, apakah dibolehkan dirinya belajar di sebuah institusi akademik yang di dalamnya ada umat Islam.
Kemudian rabbi itu menjawab seraya mengeluarkan fatwa; “Jika anda menyedari apabila bersama dengan non-Yahudi boleh mempengaruhi keyakinan yahudi anda, maka lebih baik anda tidak berada bersama mereka dalam rangka menjaga kemurnian keyakinan Yahudi anda.”
Beliau menambah kampus-kampus sebaiknya bersih dari orang-orang non-Yahudi, kerana akan mengakibatkan kesan yang tidak diingini.(fq/imo/em)

Read More...

BLOG - Wan2day dah baru..


Alhamdulillah..

Setelah beberapa lama 'mengintai-mengintai', akhirnya bertemu juga template blog yang baru. Wan2day kali ini lebih kepada mood yang ringan, tidak lagi terlalu kontra. Sebab-sebabnya perubahan blog wan2day ini adalah disebabkan link gambar untuk background telah dikeluarkan. (tinypic.com). Dengan berlatarbelakang yang tidak menarik, aku mengambil pendekatan drastik dengan membuat perubahan. Diharapkan dengan prubahan ini, akan lebih mesra pengguna dan diharapkan tidak lagi mempunyai masalah yang akan datang.

Read More...

Wednesday, October 6, 2010

AGAMA - Sunnah Sewaktu Khutbah Yang Jarang Diamalkan

Kadang-kadang apabila kita asyik dengan melakukan ibadah lalu menambah amalan-amalan yang bukan datangnya daripada Nabi SAW menyebabkan kita terabai dengan amalan yang benar-benar sunnah. Si khatib mahupun si jemaah yang hadir mungkin boleh mengambil sunnah ini sebagai jambatan dalam menambahkan lagi warisan peninggalan Nabi SAW.

Benarlah kata Abdullah ad-Dailamy : “Sesungguhnya pertama kali hilangnya agama (Islam) adalah dengan ditinggalkannya sunnah. Agama ini akan hilang satu sunnah demi satu sunnah sebagaimana lepasnya tali seutas demi seutas” (Al-Lalika’iy, ad-Darimi dan Ibn Wadhdhah di dalam al-Bida’ wan Nahyu Anha)

Antaranya ialah isyarat tangan dengan jari telunjuk oleh khatib ketika ia berdoa.

Ini berdasarkan hadis Nabi SAW daripada Husain bin Abd Rahman daripada ‘Umarah bin Ruaibah, bahawasanya ia pernah melihat Bisyr bin Marwan berkhutbah di atas mimbar sambil mengangkat kedua tangan untuk berdoa. Lalu Umarah berkata :

(Maksudnya) “Semoga Allah SWT memburukkan tangan tersebut. Sesungguhnya aku melihat Rasulullah SAW berdoa hanya dengan isyarat jari telunjuk.” Dalam riwayat lain, dia berkata “pada hari Jumaat”. ( HR Muslim dan At-Tirmizi pada bab ‘Makruhnya mengangkat tangan diatas mimbar’)

Hadis ini menolak pendapat yang membolehkan khatib mengangkat tangan berdoa ketika di atas mimbar melainkan hanya dengan isyarat jari telunjuk. Imam an-Nawawi berkata “Disunnahkan untuk tidak mengangkat tangan ketika berkhutbah, demikianlah pendapat Imam Malik dan pengikut kami ( mazhab Syafi’) serta yang lainnya. Walaupun sebahagian dari ulama Salaf dan Malikiyyah berpendapat mengangkat tangan diperbolehkan, namun ianya di satu sudut yang lain iaitu ketika Solat Istisqa’. Bukan dalam khutbah Jumaat biasa. “( an-Nawawi, Syarh Sahih Muslim Jil 3, 428. Juga boleh dirujuk dalam kitab Fathul Bari Imam Ibn Hajar al-Asqalani)

Sunnah ketika berdoa

Ini menunjukkan kepada kita dua faedah daripada hadis ini, pertamanya, tidak disunnahkan mengangkat tangan bagi khatib saat berdoa dia atas mimbar. Manakala yang kedua disunnahkan bagi khatib melakukan isyarat jari telunjuk ketika berdoa atas mimbar.

Sunnah berikutnya yang jarang diamalkan adalah, makmum menghadap ke arah wajah khatib ketika khatib sedang berkhutbah. Ramai di kalangan kita apabila mimbar berada jauh darinya ia terus menghadap kearah kiblat dan tidak berpaling ke arah khatib.

Ibn Munzir pernah berkata dalam kitab al-Ausath mengenai keperluan menghadapnya para jemaah ke arah khatib yang sedang berkhutbah Jumaat. Beliau mengatakan bahawa “Setiap ulama yang mengetahui hadis tersebut menegaskan bahawa para jemaah solat Jumaat harus menghadap ke arah khatib yang sedang berkhutbah. Antara yang berpendapat seperti itu adalah Ibn Umar, Anas bin Malik, Syuraih dan Atha’.”

Ini berdasarkan kepada hadis dari al-Mustamir bin al-Rayyan: (maksudnya)“Aku melihat Anas Bin Malik datang ke masjid pada hari Jumaat, kemudian dia terus bersandar ke dinding dan menghadap ke arah imam.” (Riwayat ini disahihkan oleh Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fathul Bari Jil 2, 467)

Juga berasaskan hadith Ma’mar ketika mana ia pernah bertanya kepada az-Zuhri tentang menghadapnya para jemaah Solat Jumaat ke arah imam, kemudian az-Zuhri menjawab: “Seperti itulah yang dilakukan oleh para Sahabat” ( HR Abd Razzaq dalam al-Mussannaf no. 5390)

Jadinya selepas ini marilah sama-sama kita menghadap wajah kita ke arah khatib di atas mimbar. Mungkin dengan sunnah kita yang sedikit ini mampu memberi kita ganjaran yang besar disisi Allah terhadap tindakan kita menghidupkan sunnah yang dilupakan ini.

Antara sunnah yang amat penting diamalkan oleh orang Malaysia khususnya adalah sunnah berpindah tempat duduk ketika mengantuk sewaktu khutbah disampaikan. Ramai di kalangan kita yang sudah dari awal-awal lagi meletakkan waktu khusus qailullahnya ketika khatib sedang berkhutbah. Ada yang asyik bersetuju menganggukkan kepala tanda setuju dengan khatib sehinggalah iqamah dilaungkan. Itulah betapa hebatnya orang Malaysia.

Sunnah memindahkan tempat duduk ketika mengantuk dalam khutbah boleh dirujuk kepada hadis riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya. Sebuah hadis daripada Ibn umar RA dari Nabi SAW bersabda (maksudnya) :

“Apabila salah seorang di antara kamu mengantuk pada hari Jumaat, hendaklah ia berpindah dari tempat duduknya.”

Alhamdulillah, hari ini kita dapat berkongsi 3 sunnah Nabi SAW yang jarang umat Islam di Malaysia amalkan. Kita berharap semoga dengan mengamalkan sunnah Nabi SAW atas kecintaan kita kepada baginda akan mendatangkan rahmat Allah kepada kita, Insya Allah. Ayuh bersama menghidupkan sunnah Nabi SAW!


Sumber Imam Muda Asyraf

Read More...

Tuesday, October 5, 2010

PALESTIN - 20 tentang Israel yang belum kita ketahui

"Berikut 20 fakta Israel yang belum banyak kita ketahui :

1. Selain bangsa yahudi, bangsa lain dilarang membeli atau menyewa tanah di Israel.

2. Setiap bangsa yahudi yang ada di setiap Negara di seluruh dunia menjadi warga negara Israel secara automatik. Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu diusir ke luar Palestin.



3. Penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan dengan cat dan warna khas untuk membezakan antara bangsa yahudi dan non yahudi.

4. Israel membahagikan 85% air bersih hanya untuk bangsa yahudi dan membahagikan 15% lebihannya untuk seluruh penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel. Secara realiti, Israel memberikan 85% air bersih hanya untuk 400 penduduk yahudi di Hebron, sementara 15% sisanya dibahagikan kepada 120 ribu penduduk Palestin di daerah itu.

5. Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sebanyak 1.8 billion US$ setiap tahun. Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh Negara di benua Afrika.

6. Pemerintah Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan. Khasnya pada tahun 1978, 1979 dan tahun 1982 pada perang di Lebanon dan penggunaan senjata nuklear pada tahun 1981.

7. Sebelum berdirinya Israel pada tahun 1948, sudah memiliki industri pengembangan senjata nuklear.

8. Panglima Tinggi Perang Israel mengakui secara terang-terangan bahwa tentera Israel membunuh semua tahanan perang Palestina tanpa proses pengadilan.

9. Israel meletupkan tempat kediaman Diplomat Amerika dan menyerang kapal perang Amerika Liberty di perairan internasional pada tahun 1967. Walaupun serangan itu telah mengorbankan 33 tentera Amerika dan mencederakan 177 lainnya, tetapi Amerika sama sekali tidak melakukan tindakan apapun terhadap Israel. Hanya dengan alasan bahawa tentera Israel salah sasaran? Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh Negara Islam?

10. Israel merupakan negara yang paling banyak mengabaikan resolusi PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel telah 69 kali. Bayangkan seandainya satu Negara Islam mengabaikan 1 resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika?

11. Sejak tahun 1988, semua industri dan pejabat di Israel hanya boleh menampalkan iklan jawatan kosong dengan perkataan: “kerja kosong hanya untuk bangsa yahudi”, “dicari seorang pekerja dengan syarat bangsa yahudi”.

12. Kementerian Luar Negeri Israel membayar 6 syarikat media Amerika untuk menunjukkan imej positif Israel kepada masyarakat Amerika dan Eropah.

13. Perdana Menteri Israel pertama David ben Gorion sepakat dengan langkah pengusiran secara paksa seluruh bangsa arab dari Israel.

14. Paderi besar di Israel Ofadya Yosef yang juga pengasas Parti Syas (parti terbesar ketiga di Israel) menyokong aksi tentera Israel untuk menghabiskan warga Palestin? Bahkan ia mengeluarkan fatwa radikal pada hari raya paskah (Israel) yang lalu dalam wawancaranya di sebuah jaringan radio terbesar di Israel:

“Tuhan akan membalas semua kejahatan warga arab, Tuhan akan menghancurkan keturunannya, menghabisinya dan menghancurkan tanahnya dan Tuhan akan membalas mereka dengan siksaan yang pedih. Kerena itu dilarang semua bangsa Yahudi untuk memberikan rasa kasih sayang kepada warga arab, dan wajib bagi setiap yahudi untuk menembak rifel dan senjatanya ke arah dada dan kepala setiap warga arab untuk menghabiskannya, kerena mereka itu makhluk yang jahat dan terkutuk”……

15. Pelarian Palestin adalah terbesar di dunia.

16. Penduduk Kristian Palestin bersatu dengan penduduk Islam Palestin untuk melawan penjajah yahudi?

17. Walaupun Israel terus mengganggu proses belajar dan mengajar dan merosakkan seluruh prasarana pendidikan penduduk Palestin, tetapi penduduk Palestin tetap menjadi negara terbesar di dunia yang penduduknya bergelar doktor. Apabila dilihat dari jumlah peratus penduduknya.

18. Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsa dan Qubah Shakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya.

19. Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela pernah mengatakan bahawa Israel adalah negara rasis dan apartheid seperti keadaan Afrika Selatan sebelum dia memimpin?

20. Orang Yahudi berjalan bebas di kawasan Palestin tanpa rasa takut sedangkan orang Palestin diawasi dengan ketat oleh tentera Israel.


Sumber dari isuhangat.net

Read More...

Tuesday, September 28, 2010

SAKIT - Kenapa dengan Wan..??


Syukur Alhamdulillah..

Itulah ungkapan wajib yg tidak ternilai. Sesungguhnya Allah lah Maha Kaya dan Maha Kuasa. Inilah posting yang dikeluarkan, bertujuan menjawab persoalan2 yang bermain difikiran buat saudara mara, rakan2 dan sahabat2.
Asalnya perkara ini tidaklah segah seperti yang dihebohkan, hanya silap sedikit membuat kenyataan yang mengundang seribu persoalan apabila ianya di keluarkan di WALL Facebook aku. Maka bertalu2lah persoalan yg timbul. Baik dalam Facebook juga melalui telefon.

Sebenarnya aku ingin kongsikan untuk semua, walaupun sakit ini bukanlah seteruk sakitnya jantung atau sakit2 yang kuat bahkan ianya jadi mainan bualan mahupun perkara malu khasnya buat kaum lelaki. Aku sebenarnya telah mengalami sakit Hernia selama lebih 5 tahun. Ada orang masih keliru dengan Hernia dan angin pasang. Sakitnya seolah2 sama, tapi ada sedikit perbezaan. Sila rujuk sini. Sepanjang aku mengalami sakit Hernia ini, jarang sekali rasa sakit. Cuma kurang selesa. Sekiranyan ia dibiarkan berlanjutan, pasti ianya membawa kepada kematian. Langkah yang aku ambil ini adalah langkah terakhir, iaitu dengan melakukan pembedahan. Menurut kata doktor, usus yang terlunjur itu akan di betulkan atau dimasukkan kembali pada tempat asalnya. Di mana tisu yang menampung usus tersebut telah pun terkoyak, dan sebab itu ianya telah terlunjur keluar di bahagian kemaluan.

Akhirnya pembedahan kecil telah selamat dijalankan. Kalau diikutkan hati, segala jarum, darah dan bedah amatlah merisaukan jiwa raga aku. Semua itu membuatkan aku berfikir beribu kali untuk melakukan pembedahan. Namun di atas kekuatan yang Allah limpahkan, sedikitpun aku tidak rasa takut untuk berdepan dengan pembedahan ini. Aku meletakkan semua pergantungan aku kepada Allah semata2.

Yang penting kita harus ingatkan diri tentang "Ingatlah 5 Perkara Sebelum 5 Perkara" Salah satunya sihat sebelum sakit. Betapa susahnya kita bila Allah beri ujian sakit. Dan dengan sakit jugalah kita akan kenangkan Allah. Dan mulut tidak putus dengan kalimah Allah. Namun di manakah kita di kala waktu kita sedang sihat. Kita biarkan dan abaikan tanggungjawab kita sebagai seorang Muslim yang patutnya di waktu sihat maka banyaklah masa terluang dalam mengabdikan diri pada Allah. Ada juga orang imannya yang tinggi bersyukur dengan nikmat sakit.

Semoga apa yang disampaikan ini mendapat jawapan yang masih dalam persoalan. Aku sedikit pun tidak rasa malu dengan posting yang dikeluarkan ini. Aku mengharapkan agar perkongsian ini membawa manfaat buat kita semua. Yang lemah dan buruk dan daifnya ini datangnya dari aku yang tiada daya kekuatan. Dan baik lagi hebatnya datangnya dari Tuhan Pencipta Alam, Allah Yang Esa.

INGATLAH..SIHAT SEBELUM SAKIT


Read More...

Friday, September 24, 2010

PALESTIN - Netanyahu : Palestin wajib iktiraf Israel sebagai Negara Yahudi


(Komen di bawah.)

Jumaat ,24/09/2010 –
Perdana Menteri rejim Zionis menyatakan lagi gesaannya agar pihak Palestin mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara Yahudi dan menegaskan bahawa pihaknya tidak sekali-kali akan menarik balik gesaan ini.

Kenyataannya itu diucapkan dalam satu mesyuarat ketua-ketua organisasi Yahudi di Amerika Syarikat. Netanyahu berkata bahawa Presiden Palestin, Mahmoud Abbas tidak boleh mencari alternatif lain kepada gesaan ini dan mesti mengumumkan secara terang-terangan yang pihak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara Yahudi kerana ianya adalah sebuah negara untuk bangsa Yahudi.

sumber : http://www.imemc.org
penterjemah : salwa

Wan2day - Memang gila ..!! Hang pecah masuk rumah orang, lepas tu minta tuan rumah iktiraf hang sebagai tuan rumah. Memang dasar @#%& kerajaan haram Israel. Ada orang kisah tak dengan kenyataan PM Haram ni..?? Hatta PBB dan sekutunya bahkan negara Arab sekeliling pun tak ambil kisah. Terang-terang punya kenyataan angkuh, dan tentulah kezaliman mereka sendiri ke atas rakyat Palestin. Tapi bukan kerajaan Hamas yang dilabelkan sebagai pengganas atau dalang dalam ancaman proses damai. Sudah berabad proses damai..hasilnya..??? Proses damai adalah merupakan jalan untuk menutup kejahatan Israel. Mahmoud Abbas...?? Angguk-angguk, turutkan aja...

Ingat sikit..!! Israel cukup takut dengan kebangkitan INTIFADA rakyat Palestin berbekalkan batu..

HIDUP PALESTINA !! SELAMATKAN AL-QUDS..

Read More...
HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010