Thursday, August 22, 2013

Bulatan Perawat Hati


 Alhamdulillah.. Syukur ke atas Tuhan sekalian alam.

"Ayah bagi penyampaian. Tiba2 aku pula menangis tak semena2, ketika duduk dlm halaqah keluarga. Di situ ada hubungan hati. Terbinanya akhlak, terawatnya hati.
 

Nampak luarnya kosong, rupanya Malaikat mendoakan utk hati2 ini. Hargai hidayah Allah sampai mati.."

Kalau orang tanya aku, bagaimana boleh ikut proses tarbiyah dan kekalkan proses?
Dulunya jawapan pertama aku, tidak. Aku tak hajat pada tarbiyah. Mak ayah yang suruh. Memang tak nak, dan aku usaha lari program.



Sebabnya..
Asal memang tak hajat pun. Kalau mak ayah suruh ke halaqah, ada saja idea meloloskan diri. Tahu sebab apa aku qoute statement kat atas tu.? Melalui proses tarbiyah, tidak semestinya menyentuh hati dengan pengisian semata-mata. Sebenarnya aku dah terkena jangkitan 'Biah Solehah'. Suasana baik yang istimewa ini.

Penganjuran-penganjuran majlis sebegini membuatkan kita belajar sorang-sorang. Di sini tak boleh cakap tak elok. Tak boleh mencarut. Cerita pasal bola kena malu-malu. (Peringkat awal). Tak boleh gediks. Semuanya terkawal. Pakcik-pakcik dan sahabat nampak pekerti dan peribadi baik mereka berbeza dengan aku. Dan kehadiran aku pada peringkat awal, hanya paksa diri dan tiada ikhlas atau sekadar penyedap hati untuk mak ayah.

Alah bisa tegar biasa. Hati keras mana takkan lembut. Suatu hari kita akan berfikir. Asalnya rasa boring, lama kelamaan hati terbuka untuk penyerahan hati. Itu lah kadang-kadang, setiap penyampaian sebiji-sebiji kena pada hati. Bukan kena perli atau kena kriktik. Rupanya ubat keras hati berjaya menembusi. Selingan sirah2 Nabi dan sahabat di tambahkan lagi dengan Kalam Quran itulah ubatnya. Pada asalnya aku dipengaruhi dengan 'Biah Solehah' ini, sehingga sekarang dan sampai bila-bila InsyaAllah, makanan hati ni juga sumber kekuatan untuk kekal isitqomah dalam proses tarbiyah.<

Lama.. Panjang dan memang sukar.

Kesan proses tarbiyah ni bukanlah mee segera atau fast food.. Bagaimana Rasulullah SAW mencapai zaman kegemilangannya, kita sendiri kena berusaha dan berjuang untuk mencapai ke arah itu sekurang-kurangnya. Perlu jadi baik bukannya mengharapkan magic semata2, sudah ada angan, paksa diri untuk dekat diri dengan Allah. 



* Sekadar pengalaman semata2. Pengalaman ini membuatkan aku harapkan ianya kekal istiqomah sampai mati. Jangan pernah merasa selesa, kerna ALLAH sentiasa menguji akan hamba2Nya.


No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010