Monday, July 21, 2014

Kecemasan Untuk Gaza. Memories 1.

Bismillah hirrohmanirrohim.

Palestin dan Gaza.

Saat Gaza di serang hebat, bersama sahabat-sahabat KBHI, kami terpanggil untuk membuat sesuatu untuk membantu nasib saudara2 kami di Palestin khususnya di Gaza. Kami berpakat. Adakah kalian sanggup bersamaku? Ya.. demi mencari redho Allah, mengenang nasib saudara kami di Gaza. Ayuhlah kita bersama2 untuk turun ke medan lautan masyarakat, walaupun bukanlah medan sebenar di Gaza. Kami merancang untuk turun ke bazar-bazar Ramadhan sekitar Ipoh. Kita tahu, Allah pasti menilai. Lagikan pula dalam bulan Ramadhan bulan paling istimewa. Tabung Kecemasan Palestin di lancarkan.. Alhamdulillah.

“Kasihilah sesiapa yang berada di bumi, nanti akan mengasihi kamu, sesiapa yang berada di langit” Hadith riwayat at-Tarmizi.
 

Pelancaran lokasi pertama. Allah Maha Memudahkan. Semuanya berjalan dengan lancar. Walaupun aku sekejap bersama mereka. Bersama kami adalah relawan yang tiada sesen pun atau tanpa imbuhan di janjikan, apatah lagi berbekal walau sehelai baju pun. Bahkan mereka juga menginfakkan sedikit wang2 mereka walaupun mereka ini juga relawan peminta sumbangan. Subhanallah. Mereka yakin, Allah membalasnya. Tahukah kalian, apa yang bersarang di fikiran kami? Di antara kami, ini adalah pengalaman baru dalam hidup kami. Berdepan dengan ratusan manusia, sudah tentu perasaan MALU menyelubungi. Sungguh, dan pasti kalian juga begitu. Pertamanya, kami membawa risalah dakwah, bahkan mengenai penderitaan ummah atau saudara2 kami di Gaza, ianya juga merupakan kesedaran kemanusiaan untuk manusia sejagat, tidak kira apa bangsa, agama, kulit dan rupa. Mesti cakna dan perlu ada sensitiviti.

Orang yang membantu orang lain kerana Allah, akan dianugerahkan:-

1. Diganti pemberiannya dengan yang lebih baik
2. Diberikan pemberiannya dengan sepuluh kali kebaikan
3. Di beri perlindungan Arasy ketika di padang mahsyar nanti
4. Dan lain-lain lagi.

Bagi aku, perasaan malu ini, biarlah kita telan sedalam-dalamnya. Jauh di lubuk hati, Allah pasti campakkan ke dalam hati perasaan berani dan kuat. Hati tidak berhenti mengungkap zikrullah. Mengharapkan belas ihsan Allah. Alhamdulillah. Semakin lama, semakin ia membara, Jauh sekali rasa perasaan malu, entah hilang mana perginya si pemalu.  Ujian permulaan yang membuatkan semakin bersemangat dalam mengorak langkah untuk lokasi yang akan datang. Sambutan menggalakkan. Baik dari penyumbang, bahkan peniaga-peniaga bazar sekitarnya. Mereka juga mengharapkan apa yang kami harapkan, membantu saudara-saudara mereka di Gaza. Kutipan memberangsangkan. Syukran Robb. Engkau buka pintu hati buat mereka yang menyumbang.

Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” 
Muhammad : 7
 
Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa.
Al-Hajj : 40

Bersambung Memories 2.

18/07/2014 Jumaat
Bazar Medan Gopeng



No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010