Monday, February 1, 2010

KBHI : XPDC Gua Tempurung


Assalamualaikum..

Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan jayanya di mana sasaran untuk peserta xpdc pada mulanya hanyalah 30 orang sahaja. Namun hasil kerja berjemaah, KBHI dapat mengumpulkan seramai 64 orang di mana peserta-peserta terdiri daripada pelajar sekolah, pelajar2 IPTA dan anak2 HALUAN. Xpdc ini juga merupakan salah satu aktiviti kelab bagi memenuhi aktiviti yang dianjurkan serta aktiviti yang menjalinkan ukhwah antara peseta dan bertujuan menarik lebih ramai golongan belia mendekati dengan KBHI serta jemaah HALUAN itu sendiri. Objektif program telah berjaya, diharapkan lagi matlamat sebenar penubuhan KHBI akan dapat mendekati golongan belia dalam menjadikan Belia Muslim yang berjaya.



Sekitar sebelum menembusi gua.



Pengerusi KBHI melabun para peserta.






Photographer KBHI ni..bayar lebih..


Taklimat keselamatan dari pihak pengurusan.


Bermulanya..







Eh..eh..nak pi main futsal ka..?


Sedikit info yang diperolehi dari pihak pengurusan, Gua Tempurung ini telah berusia lebih kurang 4oo Juta Tahun yang lalu. Dahulunya, gua ini juga merupakan tempat berlindung penduduk dari serangan tentera Jepun semasa Perang Dunia dahulu serta dijadikan tempat penempatan Komunis. Gua ini juga merupakan perlombongan bijih timah. Di sini lah, aku termenung sambil terfikir, tak terjangkau dalam fikiran aku seusia gua ini sebegitu lama tanpa kekuasaan yang Maha Mencipta. Mana kan tidak, usia sebegitu masih lagi kukuh tanpa apa2 sebarang runtuhan yang terjadi. Sungguh besar dan hebatnya ciptaan Allah ini, apa la sangat usia kita setakat 70 tahun. Allah Maha Mengetahui Segala2Nya.






kelihatan macam permata berlian..huh




Salah satu cabaran yang ditempuh..gelongsor semulajadi. Untuk cabaran ini sahaja mengambil masa hampir satu jam. Memerlukan seorang demi seorang untuk turun ke bawah.

Abang renjer menenangkan salah seorang peserta yang ketakutan untuk menggelongsor..


Giliran peserta perempuan menyambut untuk kaum perempuan. Nasib baik abang2 takde nak volunteer.. huhu


Lubang yang menembusi bahagian bawah tanah yang mempunyai sungai.



Abu membuktikan ketahanan kameranya dalam air.. fuhhh

Berjaya menyusuri keluar.


Khalimah akhirah untuk majlis penutup dari Akhi Kamaruddin selaku SU Haluan Perak.

Gambar kenangan dari para peserta bersama Ajk2 yang terlibat.

Penutup segala penutup..

2 comments:

Muhd Radhi said...

assalamualaikum angah..
alhamdulillah..
dpt jgak aku buat blog
ni blog aku..
http://samagerak.blogspot.com

wan2day said...

wsalam..
bagus.. prkembangkan sebagai rangkaian dakwah...

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010