Wednesday, February 23, 2011

BERITA - Malu lah...beras tu bukan hak kamu..!!


Gelagat orang ramai yang mengaut dan memunggah beras yang tumpah daripada sebuah treler yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 394.4 Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Tanjung Malim semalam.



KUALA KUBU BHARU - Jika bulan lepas ada pesta kutip duit syiling di Seremban, semalam pula ada pesta kaut beras di Kilometer 394.4 Lebuh Raya Utara-Selatan arah ke Selatan berhampiran Behrang-Tanjung Malim di sini.

Pesta kaut beras pada pukul 9.15 pagi itu berlaku apabila beratus-ratus kilogram beras daripada sebuah treler membawa muatan beras tumpah apabila kenderaan berat itu merempuh sebuah lori membawa muatan pasir.

Akibat perlanggaran itu juga, kelindan treler membawa beras maut manakala pemandunya cedera parah.
Mangsa yang terkorban Hanafi Mohd. Daud, 19, manakala mangsa yang cedera, Ahmad Rozlin Ahmad Murad, 22.
Muatan pasir dalam lori itu juga tumpah. Pemandu dan kelindan lori pasir itu tidak cedera.
Pemangku Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Selangor, Supritendan Ismail Ibrahim berkata, sebelum kejadian itu, dua buah kenderaan itu dalam perjalanan dari utara menuju ke selatan untuk untuk menghantar muatan masing-masing.

Wan2day - Aduh..tak malu ke orang2 yang tanpa segan silu mengaut berkilo-kilo beras hak kepunyaan orang. Inilah dikatakan mengambil kesempatan di atas kesengsaraan orang lain. Sudah lah pemandu treler tersebut cedera.  Aku nampak seolah-olah orang yang mengambil beras2 hasil kemalangan ini dah macam orang pelarian yang tidak mencukup makan. Sama juga kes yang dulu di mana sebuah Hilux yang ribuan duit syiling bertaburan di atas jalan disebabkan kemalangan juga. Apa lah agaknya kata2 pemandu lain yang sekadar memerhatikan insiden yang memalukan itu..? Boleh kah kata rezeki jangan ditolak..?? Rezeki kita kah itu?? Atau hak kitakah itu..??

3 comments:

Zona Indonesia said...

Beras itu akan menjadi hak dan berkah bagi mereka.. apabila telah meminta ijin untuk memungutinya... :) Peace
Biasanya akan diijinkan..:)

wan2day said...

tidak sama sekali diizinkan..hinggakan maut yang menimpa kecelakaan itu.. .

Anonymous said...

bukankah beras itu telah dihalalkan oleh syarikat beras itu?

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010