Tuesday, July 26, 2011

Islam : Penganas @ Kumpulan Militan ?

Komen di bawah.
Sumber - Kosmo Online


IBU bapa disaran mengawasi anak-anak mereka yang melayari Internet kerana dikhuatiri mereka terpengaruh dengan blog dimiliki kumpulan militan. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR - Ancaman beberapa kumpulan militan di negara ini belum berakhir. Jika dahulu kumpulan-kumpulan tersebut merekrut anggota dengan menghantar orang baharu menghadiri usrah sulit kini cara merekrut dikesan lebih mudah iaitu melalui Internet. 


Perkembangan teknologi maklumat itu secara tidak langsung memberi ruang dan peluang kepada rangkaian militan yang mempunyai kaitan dengan Al-Qeeda meneruskan misi mereka menubuhkan negara Daulah Islam Nusantara. Satu sumber keselamatan berkata, dari tahun 2000 hingga kini, dikesan terdapat 6,000 buah blog di miliki beberapa kumpulan militan yang menyebarkan ideologi Salafiah Jihadiah. Salafiah Jihadiah merupakan satu ideologi yang memperjuangkan sebuah negara Islam melalui perjuangan bersenjata.

Individu yang mendokong ideologi itu menolak demokrasi, sistem pilihan raya termasuk perlembagaan Malaysia yang dianggap tidak Islamik atau murtad. "Blog-blog yang diwujudkan oleh kumpulan militan ini menyasarkan golongan muda dan pertengahan kerana kumpulan tersebut lebih cenderung melayari Internet dalam urusan kerja seharian mereka," kata sumber keselamatan itu kepada Kosmo! baru-baru ini. 

Selain Jemaah Islamiah (JI), kumpulan militan lain menggunakan blog bagi menyebar dan merekrut anggotanya ialah Jemaah Ansarut Tauhid, Al-Qaeda dan Al-Shabab. Sumber keselamatan itu berkata, pada permulaan operasi, penulisan di dalam blog-blog terbabit hanya berkisar mengenai hal-hal berkaitan dengan penindasan umat Islam di Palestin, Iraq dan Afghanistan serta kaedah-kaedah mempertahankan Islam.

Wan2day - Berlambaklah jemaah Islam yang menyeru ke jalan jihad. Tapi masalah besarkah dengan seruan jihad ni. Dari sekaranglah kita membina jatidiri agar cintakan jihad. Skop jihad adalah besar, dan salah satu dengan adakan pertempuran atau peperangan fisabilillah. Mungkin itulah tujuan sebahagian gerakan-gerakan Islam ini. Tujuan mereka mungkin benar, tapi di salah tafsirkan mengikut kefahaman mereka. Asal jihad je, angkat senjata berperang dengan kerajaan sedia ada. Itulah kot anggapan mereka. 

Ini adalah langkah siap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan dari musuh-musuh Islam. Mereka hari-hari memikirkan untuk menghancurkan Islam, tapi kita di sini, bila di adakan 'Usrah Sulit' di katakan pula pakatan jihad yang ekstrimis. Sedarkah kita siapa yang mainkan sentimen-sentimen ini? Musuh Islam sentiasa meniupkan api perpecahan untuk umat Islam. Bukankah Israel Laknatullah yang hari-hari mengganas membunuh umat Islam di Palestin. Selatan Thai? Iraq? Tak pula kita melenting, bahkan memberi sokongan lagi. Isu ini lebih melarikan serta menutup kejahatan sedikit sebanyak yang dilakukan pihak musuh Islam. 

Mungkin juga gerakan-gerakan ini hanyalah rekaan untuk mengadakan cerita semata-semata yang memburukkan Islam semata-semata.

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010