Friday, August 26, 2011

Amalan kita di Hari Raya


Wah... makin semangat lagu-lagu raya berkemundang. Suasana kini tidak lagi berada dalam keadaan kehangatan Ramadhan sepatutnya. Bahkan makin menganggu mental bagi mereka yang sedang berjuang untuk hari-hari terakhir Ramadhan. 

Saja nak kongsikan apa yang berlaku dipersekitaran kita pada Aidilfitri nanti. Tak terlepas juga untuk diri sendiri. Kita renung-renungkan bersama ye.






Amalan Kita di Hari Raya 
  • Bermaaf-maafan serta bersalam salaman. / Tapi.. tak kira mahram atau tidak.
  • Mohon ampun kepada ayah bonda. / Tapi.. salam bermaafan, mohon ampun. Mata dah nampak sampul raya. Kan dah lari niat asal tu. Bagilah peluang kat diri, kitakan selalu buat mak ayah bersedih dan kecil hati.
  • Bergembira di Aidilfitri sebab seronok semata-mata. / Tapi.. gembira yang sepatutnya disebabkan kita meraih ketaqwaan sepanjang bulan Ramadhan. Jadi raikan pada Awal Syawal yang bahgia.
  • Meramaikan Solat Fardhu Subuh berjemaah di pagi Syawal. / Tapi.. Solat Sunat Aidilfitri pula ramainya sampai ke jalan. Silapnya yang mana diutamakan. Ada juga Solat Subuh nya tidak, Solat Aidilfitri buat pula. Aik...
  • Menghidupkan malam Hari Raya. / Tapi.. Masa ni lah tawaran lelong kuih raya dan baju raya yang gila-gila. Last minute punya shopping memang berbaloi.
  • Disunatkan makan sebelum Solat Aidilfitri. / Tapi.. Memang kita makan, tapi melantak bukan main. Biasa lah, 30 hari tak sarapan pagi. Dendam kesumat.
  • Solat Sunat Aidilfitri. / Tapi.. rasa konfius dengan niat. Terawih dengan Aidilfitri. Solat Terawih dah 30 hari, Solat Aidilfitri setahun sekali. Celaru gak. Kadang-kadang ada gak Tok Imam tersilap niat. hehe..
  • Mandi Sunat Aidilfitri.  / Tapi.. entah buat entah tidak. Lupa atau tak tahu. Kira mandi, pakai baju raya dah selesai. Ruginya terlepas pahala pagi-pagi Syawal.
  • Ziarah menziarahi sanak saudara. / Tapi.. kita ni sibuk pula nak ke rumah pakwe makwe. Kawan-kawan pula lebih diutamakan. Dok la dulu rumah saudara mara. Esok-esoklah rumah kawan. ok !!
  • Malas nak keluar rumah. / Tapi.. masa ni lah cerita kat tv cerita best-best. Rugi tak tengok. Cerita wayang baru pulak tu.. hehe.. Hiburan tak sudah..
  • Bertakbir raya. / Tapi.. bukan main mantap alunan lagu mendendangkan takbir raya. Tahukah maksud takbir raya. Sama-samalah kita hayati maksud takbir raya. Baru rasa sebab berhari raya. SINI.
  • Memakai pakaian cantik. / Tapi.. Nabi pakai jubah kesayangan dia. Jubah yang paling cantik antara yang lain. Jubah yang dah terpakai. Kita pula, kalau bukan baju baru namanya bukanlah baju cantik. Betul tak..? hehe.. Tapi ok lah.. Daripada pakai baju mancing..
Setakat ini sahaja termampu yang dapat disenaraikan. Kelemahan-kelemahan ini aku lebih merujuk pada kelemahan diri sendiri. Selagi kita ada masa untuk bertemu Syawal, kita perbaikilah mana yang silap dan kurang. Biarlah apa jua amalan, asalkan kita tidak bercanggah dengan syarak. Apa yang lebih utamakan, kita fikirkan bersama nanti pada pagi Syawal. Setakat mana kesan daripada melalui Madrasah Ramadhan selama sebulan. Adakah sedikit atau banyak perubahan? Adakah masih sama pada sebelumnya Ramadhan.? Atau adakah lagi teruk pula dari hasil Madrasah Ramadhan.? Sama-samalah kita muhasabah diri. 

Yang lemah lagi banyaknya silap, adalah datangnya dari diriku yang dhaif ini. Yang baik lagi Teragung datangnya dari Illahku Yang Satu, Allah SWT. Semoga Engkau terimalah amalan-amalan, ibadah-ibadahku dan doa-doaku sepanjang bulan Ramadhan ini. Agar Engakau pilihlah aku untuk berada pada Ramadhan tahun hadapan. Insya Allah.

Dariku, Ampun Maaf di atas salah dan silap. Di atas ketelanjuran kata dan perkataan yang kurang menyenangkan.

Salam Aidilfitri



1 comment:

KBHI said...

InsyaAllah...suatu perkongsian yg byk memberi impak utk upgrade diri kita dlm mnyambut Syawal nnti..
Barakallah..

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010