Tuesday, August 23, 2011

SOMALIA - Mereka di sana, kita di sini ?

Aku nak kongsikan posting ini untuk semua. Semenjak akhir-akhir ini, kerap berita-berita mengenai kedaifan di Somalia baik di akhbar mahupun di facebook. Ada pula yang memaparkan video tentang kesengsaraan mereka berjuang untuk terus hidup. Jauhnya lebih selesa berbanding kita di Malaysia. Aku mengajak merasai sedikit sahaja kesusahan mereka untuk kita di sini. Oleh itu kita fikirkan sejenak dengan gambar yang cuba paparkan ini.


Apakah maksud disebalik gambar ini?
Perhatikan, mereka ini tiada keselesaan. Apatah lagi untuk berehat sambil bersantai-santai sambil membaca akhbar ataupun bermain sms. Boleh dikatakan mereka ini tiada mempunyai apa-apa. Tiada apa yang penting bagi mereka melainkan makan dan minum. Itu sahaja. Tapi, kesusahan, ketidakselesaan mereka ini dizahirkan dengan mengadu pada Allah tidak kiralah di mana. Semoga Allah membayar harga yang amat tinggi untuk mereka.
 
Apa yang menyedihkan kita lihatkan balik kegunaan institusi-intitusi masjid di Malaysia. Dibina cukup indah. Senibinanya memukau para jemaah bahkan para pelancong asing. Daya tarikannya sahaja pasti menggamit umat Islam untuk memenuhi masjid. Kebanyakannya pula sudah dipasang dengan penghawa dingin. Cukup selesa. Kita lebih berbangga dengan pembinaan masjid-masjid yang cantik dan indah. Tapi, kenapa dengan tarikan-tarikan ini jemaah masjid masih lagi tidak mencapai memuaskan. Bahkan statistik di Malaysia yang dikeluarkan oleh pihak Jakim, jumlah orang Islam yang menunaikan solat tidak sampai 20%. Cukup menyedihkan. Cuba lihat balik pada gambar tadi, adakah sekiranya Allah turunkan ujian ke atas negara kita seperti Somalia, mungkinkah ketika itu kita berlumba-lumba mencari Allah. Kita terlalu berada dalam 'comfort zone'. Semoga kita dilindungi Allah dan dalam peliharaNya.

Aku sertakan bersama poster bantuan rakyat Somalia.

"Kita mati sebabkan makanan, tapi mereka mati sebab kekurangan makanan."

2 comments:

usop_zali said...

post hg mmg steady...mmg layak jd kem kom KMK tahun ni..

wan2day said...

itu je lah modal nak naya aku..hehe

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010