Tuesday, July 22, 2014

Kecemasan Untuk Gaza. Memories 2.

Bismillah hirrohmanirrohim.

Sambungan dari Memories 1.

Palestin dan Gaza.

Syukur lagi. Hari-hari yang baik. Bertambah-tambah lagi berbagai nikmat. Alangkah untungnya kita empunya diri. Alangkah untungnya berada di tanah Malaysia bumi Allah ini. Awal-awal pagi dinihari, seusai bersahur bersama keluarga, buka telefon buka Facebook. Allahuakbar, Gaza di serang lagi. Masih belum ada sinar keamanan di sana, tatkala kita bangun dari tidur semuanya dalam keadaan baik dan aman. Tak kan satu doa pun kita tak sampaikan pada saudara kita di Gaza? Mereka berkata, "Kami memerlukan doa kalian. Kalian juga bersama kami. Bantulah kami. Sesungguhnya Allah bersama kita semua." Sungguh keras hati kita. Tiada tindakan. Hanya mampu mencelakakan si pengganas, hanya mampu menggelengkan kepala. Benarlah kata Rasulullah, "Barangsiapa yang tidak ambil peduli terhadap saudaranya, mereka bukanlah dari kalanganku." Zalim kan kita. Muda-mudahan Allah bagi petunjuk dan hidayah pada kita.
Hari ini kami mengaturkan langkah. Menyusun relawan-relawan ikhlas yang turun ke celahan masyarakat. Kali ini, semaraknya semangat kami. Hari kedua, hari luar biasa buat para relawan. Keadaan terik mentari pada petang itu, tiada sedikit pun rasa menggangu akan kedudukan kami. Itu juga nikmat. Rupanya relawan di bazar ini, menunjukkan jumlahnya yang ramai. Lebih daripada kemampuan. Betapa beruntungnya relawan-relawan ini, Allah pilih untuk mereka korbankan masa-masa mereka bersama keluarga. Dan keputusan dibuat, relawan dipecahkan kepada 2 kumpulan untuk 2 tapak bazar. Pertama di Bazar Tasek dan yang kedua di Bazar Tmn Cempaka. Aku tinggalkan mereka, dan kami berlima bergerak menuju ke Tmn Cempaka. Alhamdulillah, kita merancang, Allah juga sebaik perancangan.

Bazar Ramadhan Tasek
Mereka-mereka ini menginfakkan tenaga mereka di jalan Allah. Gambar sebagai peganti bicara.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Semua urusan di permudahkan. Apa yang menarik di Bazar Ramadhan Tasek, kelihatan kanak-kanak bersama relawan memeriahkan suasana kutipan. Ini menyemarakkan lagi semangat masyarakat memberi sumbangan. Permintaan mafla juga tidak mengecewakan. Semua jumlah mafla habis terjual. Tahniah dan terima kasih buat penduduk Tasek. Allahhuakbar.


Bazar Ramadhan Tmn Cempaka
Inil pula relawan di sini. Biar gambar berbicara. Apa yang menarik perhatian di sini, sebilangan besar ramai juga golongan bukan Islam yang turun sama menyumbang. Apa yang cuba aku tekankan, isu Gaza bukan lah isu untuk Islam semata-mata, bahkan ia juga merentasi semua benua mengenai keprihatinan mengenai kemanusiaan juga. Ingat lagi kisah tragis kapal Marvi Marmara pada satu ketika dahulu.? Aktivis-aktivis di atas kapal tersebut semuanya didatangkan dari berbagai bangsa dan agama. Semua bersatu dalam menentang untuk memperjuangkan keadilan dan kemanusiaan pada seantero dunia. Ya, hasilnya seluruh pelusuk bumi celik akan kisah tragis yang berlaku pada Marvi Marmara. Maka benarlah, Israel Zionist adalah pengganas dunia sebenar.
 
 
 
 
 
 
 

Tampak letih. Tapi rasa bertenaga apabila ada saja penyumbang-penyumbang yang masih menghulurkan sumbangan walaupun masa menunjukkan 7.15 petang. Alhamdulillah. Penyumbang pemurah, mudah-mudahan Allah berkati sumbangan-sumbangan penduduk Taman Cempaka.


Bersambung Memories 3.

19/07/2014 Sabtu
Bazar Ramadhan Tasek & Tmn Cempaka






No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010