Friday, August 14, 2009

BERCINTA TANPA BATAS SYARAK



Mencintai dan dicintai adalah fitrah yang Allah s.w.t. masukkan ke dalam hati manusia. tanpa perasaan ini maka tidak akan wujud keluarga dan manusia mungkin akan pupus.yang menakjubkan dengan Islam ialah Islam mengharamkan sekeras-kerasnya zina dan menggalakkan sesungguh-sungguhnya nikah. sedangkan kedua-dua perbuatan ini adalah sama. jadi apa bezanya?

Bezanya ialah satu budaya haiwan dan satu lagi adalah budaya orang berakal dan bertanggungjawab.

Masalahnya sekarang kita dilanda dengan budaya bercinta sambil bermaksiat. kita lihat anak-anak muda sekarang bercinta, berpegangan tangan, berpelukan bagaikan tidak ada apa-apa. yang menyedihkan lagi ianya juga banyak berlaku kepada pemuda-pemudi islam termasuk yang memakai tudung kononnya menjaga aurat. sungguh pelik, bertudung untuk menjauhkan keinginan lelaki ajnabi tapi semua bahagian lain ditunjuk untuk menarik keinginan lelaki ajnabi. tangan kanan membina dan tangan kiri meruntuhkan.

Mengapa golongan perempuan saja dipersalahkan dalam hal bercinta?

Langsung tidak ada niat diskriminasi. tapi sejak zaman para nabi diutuskan kepada kaum yahudi lagi, kerosakan akhlak masyarakat bermula apabila golongan perempuan menarik perhatian golongan lelaki.



"Takutlah (hati-hatilah) kalian dengan dunia dan takutlah kalian terhadap fitnah wanita, karena sesungguhnya fitnah yang mula-mula menimpa Bani Israil adalah dalam urusan wanita" (HR Muslim)

Kita tidak pernah mendengar satu zaman orang lelaki berhias hingga merosakkan akhlak perempuan. hingga sekarang sekalipun, yahudi menggunakan perempuan melalui media, kelab-kelab dan lain-lain untuk menarik lelaki. lelaki boleh cerdik dengan semua benda tapi akan menjadi bodoh di hadapan seorang perempuan.

"Tidaklah aku tinggalkan fitnah yang lebih besar yang dihadapi kaum lelaki kecuali fitnah para wanita." (HR. Bukhari dan Muslim)

Sebab itu, untuk menjaga akhlak masayarakat, pastikan golongan wanitanya menjaga kehormatan diri. pasti golongan lelakinya buntu mencari jalan untuk menjadi rosak. tapi jika golongan perempuan mula menarik perhatian, bagi lelaki itu adalah 'pucuk dicita ulam mendatang'.

Budaya bercinta sambil bermaksiat ini menjadi bertambah biasa hinggakan kita merasa bersalah jika tidak keluar berdua-duaan dengan tunang atau pakwe atau makwe kita. budaya yang asalnya dari orang bukan Islam ini mula menular menyebabkan ramai orang yang kurang ilmu agamanya merasakan ianya perkara biasa.

Adakah salah bercinta sebelum berkahwin?

Jawapan ringkasnya ialah YA. ia hanya tidak salah jika sahabat melakukan perkara berikut:

1. tidak berdua-duaan sama ada ditempat sunyi atau tempat ramai orang.
2. tidak bersentuhan
3. tidak berbual mesra melalui telefon. mengapa? kerana ia boleh mendorong nafsu kepada hal yang tidak sepatutnya.

Persoalannya, berapa peratus pasangan bercinta boleh menjaga 3 perkara di atas?

Ini adalah salah satu masalah besar cuba diatasi oleh baitulmuslim.com. kerana bagi mewujudkan bait muslim atu rumah tangga Islam mestilah dari awal menjaga akhlak dan maruah.

Dari baitulmuslim.com

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010