Monday, August 10, 2009

SUKA-SUKA JADI DUKA

Pada hari Sabtu yang lalu, wan2day berempat beserta adik, pak mertua dan mak mertua pergi memancing tempat biasa yang selalu kami pergi. Tiba di tempat mancing sekitar jam 3.00 petang, cuaca waktu itu agak mendung dan sedikit tenang. Dalam hati memikirkan cuaca yang agak baik untuk aktiviti ini sebabnya tak la berjemur sangat. Lombong ini terletaknya dalam kawasan ladang kelapa sawit milik Kota Bahru Sdn Bhd dan perlu memasuki pintu utama yang mempunyai pagar dan tertera papan tanda arahan mengatakan pagar ditutup pada pukul 7. Rasanya sudah berkali-kali kami ke lombong tersebut, tapi tidaklah mengambil endah sangat tentang papan tanda tersebut. Akhirnya kami tiba di port tempat kami selalu melabuhkan pancing kami, kebetulan ada sekumpulan pemancing yang hendak beredar dan mereka kelihatan hampa kerana kurang hasilnya tangkapan mereka dan sedikit merungut.

Kami pun mulai risau, kalau dah mereka mancing dari pagi hingga ke petang pun kurang hasil, bagaimana kami yang baru tiba ni. Ntah dapat ke tidak. Kebiasaannya kalau memancing di lombong ni, pemancing selalunya tidak pulang hampa disebabkan terdapat berbagai jenis spesis ikan air tawar yang mudah dipancing kerana pasti akan bawa pulang ikan yang banyak. Kami mengendahkan sahaja rungutan mereka tadi, ye la rezeki mereka lain rezeki kami lain. Umpan sudah dibancuh, maka berlontar-lontar la pancing ke dasar lombong. Tak sampai 15 minit pancing pertama telah mengena dengan menaikkan ikan leekoh dalam 600gm. Wahh..ini sudah bagus, tapi mungkin awal lagi atau kebetulan. Pancing kedua dan ketiga menaikkan lagi ikan leekoh dan ara. Kami mula merasa sangsi, bagaimana yang boleh dikatakan ikan kurang dan hampa seperti yang dikatakan pemancing tadi. Kami mula merasa bangga dengan tangkapan masing-masing kerana sehingga jam 6.30 petang kami telah berjaya menaikkan sebanyak hampir 20 ekor ikan seperti ara, leekoh, belontok dan talapia. Betapa seronok dan gembira bila berjaya menaikkan ikan sebanyak itu beserta dengan sorakan yang berjaya menaikkan ikan. Riuh rendah jadinya.. Setelah melihat jam tangan yang telah menunjukkan jam 6.40 petang, wan2day berseloroh.. moh..moh..kang terkurung kite..hehe..

Kami mengemaskan barang dan bergerak pulang. Setibanya saja di pintu masuk, pagar yang kami masuk tadi telah BERKUNCI !!!! ALAMAK.... perkara yang tak diingini telah berlaku juga. Mula memikirkan anak bini kat rumah, takkan nak bermalam kat sini pula. Memang naya kali ini, kebetulan sebelah pagar tersebut kelihatan pekerja indonesia sedang memberi ikan makan. Dengan segeranya menanyakan tentang kunci pagar tersebut dengan harapan agar pekerja tersebut ada memegang kunci pagar itu. Berderau lagi darah, dia mengatakan kunci tiada padanya dan meminta kami bertanyakan pada pondok jaga di luar pagar yang mungkin boleh membantu kami. Kami bergegas berjalan kaki ke pondok tersebut, dan jawapan yang diberikan sedikit memberi harapan yang pak guard itu berkata selalunya pak guard yang menguncikan pintu pagar itu akan berulang alik bagi melihat sekitar kawasan ladang milik majikannya. Jadi, kami kembali semula ke kereta untuk menunggu kalau-kalau ada pak guard yang melalui depan kami.

Sedang asyik melihat ikan2 dalam lombong bersebelahan kami, pak guard yang kami temui dipondok tadi datang berjumpa kami. APAHAL PLAK DAH.. Rupa-rupanya pak guard tadi cuba membantu kami dengan mencuba jalan lain untuk keluar dari ladang tersebut. Ye la dah lama kerja situ, mesti tau selok belok jalan dalam ladang tersebut. Dengan berpandukan serta arahan yang diberikan oleh pak guard tersebut, dalam tempoh 20 minit akhirnya kami berjaya dapat jalan keluar yang kami harapkan dan sambil melihat dan melintas pagar yang berkunci itu.. ALHAMDULILLAH tidak terkata urusan kami telah dipermudahkan olehNya di atas permintaan hambanya yang dalam kesusahan. Kami berbanyak-banyak berterima kasih pada pak guard tersebut kerana sudi membantu kami.

Andai kata la kami tidak menemui pekerja indonesia dan pak guard tadi mungkin kami bermalam di dalam ladang tersebut dengan makan malam hasil tangkapan kami tadi. Sepanjang perjalanan pulang, kami memikirkan inilah hikmahnya bila terlalu seronok sangat akan menjadi duka dan sedih. Bila berseronok tu, beriingat-ingatlah.