Thursday, August 6, 2009

IKTIBAR : BALASAN MENGANGGU ORANG SOLAT



Cerita ini merupakan kisah benar yang dialami sendiri oleh aku di mana kejadian ini berlaku ketika masih menuntut di Sekolah Teknik pada tahun 1999 yang terjadinya sewaktu solat maghrib. Cerita ini bukanlah untuk membuka aib siapa2, tapi hanyalah sekadar untuk dijadikan iktibar dan pengajaran buat kita. Memandangkan waktu itu aku juga merupakan pelajar sekolah tersebut dan menetap di asrama sekolah berkenaan, jadi bila berkumpul ramai2 ni dah jadi macam adik beradik. Berbagai perangai dan ragam pelajar sekolah ini baik lelaki dan perempuan sehinggakan ada dikalangan kami adalah doktor dan pakar ala latihan komando..hehe.. mungkinkah waktu itu aku pelajar yang 'baik' kot..

Nak dijadikan cerita, dalam ramai2 kumpulan kami ni ada seorang pelajar yang diberi nama '?'. Dia ni bukanlah pelajar yang terlampau nakal sangat, boleh dikatakan kategori pelajar tak banyak cakap. Cuma ada la kenakalan dan watak ganas tu tetap ada, memandangkan kami waktu itu merupakan pelajar senior bagi pelajar tingkatan 4.. Di asrama kami, pelajar2 diwajibkan bersolat jemaah bersama di surau, malah ada yang solat di dorm dan yang tak solat pun ada. Itu normal kot..hehe.. Kami sekumpulan selalunya turun lambat untuk solat jemaah, tapi tak la lambat sehingga terlepas 2 rakaat. Tapi si '?' memang agak lambat sikit dari kami, cuma salah satu tabiat dia suka cuit 'bontot' orang waktu rukuk. Bayangkan waktu rukuk kalau dan tercuit, tak ke berdiri terus kita ni. Dan ada yang terkejut-kujat malah yang maki hamun pun ada. Tapi kalau pelajar junior kena, jeling je la pasal tak berani nak cakap apa2, kalau banyak cakap nahas la..

Pada satu hari, '?' masih turun lambat untuk berjemaah dan masih juga melakukan aktiviti perkara ala lucahnya, Allah Yang Maha Mengetahui dan Berkuasa Sepenuhnya merupakan petunjuk dan pengajaran bagi si '?' serta pelajar lain, akibat rasa seronok tercuit sana sini, si '?' tersalah cuit salah seorang makmum. Maka berdiri tegaklah makmum itu secara tiba2 yang waktu itu sedang rukuk. Rupa-rupanya mangsa merupakan warden asrama kami iaitu ustaz kami. Ye la kan, tengah cuit-cuit tu mana nak perasan siapa yang dicuitnya tu. Tengah solat tu, aku sendiri terlari khusyuk kerana terdengar pukulan dan penampar yang diberikan ke atas si '?', tak semena-mena aku pula yang jadi tak keruan. Ntah apa la ganjaran ibadah solat waktu itu, hanya Allah yang Mengetahui. Macam-macam andaian dan tanggapan waktu solat tu.. Bagi memastikan persoalan yang bermain difikiran waktu itu, aku risik-risik kepada jemaah yang menyaksikan kejadian itu, maka benarlah sangkaan aku. Bila aku fikirkan balik, itulah hikmah atau pengajaran yang boleh dijadikan iktibar apabila kita sering melakukan dosa serta kemungkaran Allah pasti akan bagi balasan didunia atau akhirat sebagai pengajaran buat kita. Nak-nak lagi menganggu jemaah lain ketika solat..

-wan2day-

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010