Wednesday, June 9, 2010

BERITA - Erdogan Rancang Lawat Gaza

Rabu, 09/06/2010 – Akhbar “masa depan” Lubnan mengatakan hari ini bahawa Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan sedang memikirkan untuk melawat Gaza untuk mematahkan sekatan yang dikenakan oleh tentera rejim Zionis.

Surat khabar itu menyebarkan maklumat dari sumber yang dipercayai dari Turki, bahawa Erdogan menyakinkan kerajaan Amerika bahawa dia membuat permintaan dari Tentera Laut Turki untuk mengawal setiap armada kapal yang siap untuk pergi ke Gaza, tapi para pegawai Amerika telah memintanya untuk menunggu dan mengkaji dengan sedalamnya.

Kerajaan Turki berada di bawah tekanan rakyat dan politik untuk membatalkan perjanjian ketenteraan dengan Israel. Namun, tentera Turki menentangnya. Dalam apa yang dianggap sebagai peningkatan belum pernah terjadi sebelumnya dari bahasa Turki dalam proses memainkan-lengan dengan Israel, Erdogan di sebuah festival popular di bandar Konya, terletak di Anatolia pusat, berkata bahawa “nasib Baitulmuqaddis ini berkaitan dengan nasib Istanbul dan bahawa nasib Gaza berkaitan dengan nasib Ankara “, dan bersumpah untuk memberikan Turki dan Palestin hak-hak mereka, walaupun jika dunia meninggalkan mereka.

Pandangan dari perkembangan ini datang dalam konteks konfrontasi terbuka antara Turki dan Israel dalam serangan armada kebebasan ke Gaza diikuti dengan gelombang protes dan kutukan besar di dunia.

sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : ameen


Wan2day - Jangan berlengah lagi wahai PM Erdogan.. bagi rasa kegentaran pada Zionis yang memang patut diajar pada mereka yang tak mahu diajar..kurang ajar..!!(banyak ajar da..) Memang Israel sangat takut akan gertakan dari Turki ini, disebabkan salah satunya sokongan tunggal yang sudah lama. Jadi, Israel khuatir akan kehilangan rakan 'lipatan dalam gunting ini'..

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010