Monday, July 20, 2009

BOLASEPAK : MALAYSIA VS MAN U


wan2day penyokong Malaysia bukan Man U..hehe

Bola..bola..dan bola.. Terbaru adalah perlawanan persahabatan di antara Malaysia dengan Manchester United yang berkesudahan Malaysia tewas 3-2. Wan2day bukanlah nak hina pasukan Malaysia bahkan bangga sekiranya Malaysia betul2 dalam kebangkitan, tetapi 'hebohan' yang berganda2 mengatakan Malaysia boleh menandingi pasukan kelas A. Maka hebohlah satu Malaya yang Malaysia sudah berada di landansannya tidak kurang juga yang menyatakan Malaysia sedang berada dalam kebangkitan. Persoalannya, adakah dengan jaringan 2 gol Malaysia betul2 bangkit atau sudah 'power'?? Terdapat beberapa faktor yang boleh di ambilkira sebabnya Manchester United lepasnya 2 gol :


  1. PADANG : kalau ikut standard perlawanan yang melibatkan Manchester United, agak mendukacitakan apabila kualiti padang Stadium Bukit Jalil amat teruk sekali. Melihat jaringan Amri yang kedua adalah faktor padang yang jelas perlu diambil kira..so, kena la sebutir..
  2. PERLAWANAN : Secara keseluruhannya kawalan permainan bagi Malaysia memang hancur, wan2day bukanlah baik sangat dalam bermain bolasepak, tetapi sebagai seorang pemain Malaysia takkanlah basic bolasepak pun teruk. Pass bola pun mana2 halatujunya, bila dapat bola jelas nampak ketakutan untuk memegang bola lama. Tak semena2 terus menghantar hantaran jauh pada team lawan, bukannya team sendiri. Gerakan individu itu sendiri pun tiada, bukannya pemain Man U merantai pemain Malaysia seketat2nya. Sekadar menunggu nasib dan kesilapan pemain Man U sendiri baru pemain Malaysia mendapat bola. Kalau begini perlawanan kedua yang ditonjolkan pada malam ini, kalah sudah tentu tapi jaringan lebih besar dan Malaysia tidak akan dapat sebarang jaringan.
  3. GOL : Melihat dari segi serangan yang bertali arus Man U, mungkin jaringan Man U dapat dengan 5 gol atau lebih. Dan gol Malaysia adalah lebih pada nasib, sebab apa dikatakan nasib sebabnya Amri berani cuba dan cubaan membuahkan hasil pada gol pertama.Bagi wan2day, gol kedua merupakan gol saguhati dimana kesilapan pertahanan dan penjaga gol yang membuatkan lonjakan pada Malaysia. Antara kedua2 gol ini bukanlah gol yang hasilnya dari gerakan-gerakan atau rentak permainan yang dianjurkan oleh pemain Malaysia sendiri tapi lebih pada nasib. kata orang bola itu bulat, itulah bolasepak.itulah nasib..

Memanglah perlawanan hanyalah persahabatan, tapi janganlah diambilkira dan melambung2kan pemain Malaysia yang diuji dengan pasukan Man u. Mungkin arahan Fergie supaya bermain dalam 30% shj sedangkan Malaysia 100% bermain tetapi sudah layu menyembah bumi. Tujuan posting ini dibuat hanyalah luahan dari wan2day yang cintakan pasukan Malaysia yang merasakan perlunya rombakan segelintir untuk pemain2 Malaysia. Banyak yang kepenatan dan kepancitan. Kalau cakap pada pemain Malaysia, apsal main teruk sangat? Diorang akan kata 'KORANG MAIN TENGOK'...hampeh.. kita nantikan perlawanan yang kedua nanti..

*wan2day bukan pengkritik seperti Shebby, tapi bercakap sebagai seorang penyokong Malaysia yang melihat seperti penyokong Malaysia yang lain.

-wan2day-

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010