Wednesday, July 22, 2009

Flashback : Muda Mudi dahulu



Terkenang kembali zaman-zaman muda mudi dahulu, sekadar berkongsi sebagai pengalaman. Ambillah yang jernih, buanglah yang keruh, semoga menjadi iktibar untuk semua..

1. Waktu best melepak : waktu maghrib di kedai makan , nak-nak lagi waktu azan berkumandang lagi la rancak.

2. Siang dan malam : Bila siang dijadikan malam, malam dijadikan siang. Bukan ke dah jadi musang, tambahan lagi melanggar fitrah kehidupan manusia seorang Muslim.



3. Rumah : Rumah bukan lagi untuk berehat, luangkan masa bersama ibubapa, membaca Al-Quran tetapi hanya dijadikan sebagai sebuah hotel yang sekadar untuk mandi dan tidur sahaja.

4. Hari minggu : Tiap2 minggu sangatlah indah, kerna lebih suka bertempek di shopping complex, buang masa, buang duit dan buang pahala.

5. Waktu melepak : Kalau berborak perkara yang lagha @ lalai ketawa berdekah2 siap dengan puji-pujian. Bila berborak perkara2 yang soleh rasa macam alim sangat2, nak tegur benda yang baik rasa bersalah, rasa malu..terbalik kuang.. benda yang tak baik orang rasa biasa dan normal dan benda yang baik orang rasa PELIK ???

6. Mengumpat : Topik berborak lebih pada mengumpat, dia tu la dia ni la...yang mendengar hanya mengangguk-anggukkan lagi, menjawab la depan Allah nanti..Astaghfirullah..

7. Kawan dan adik beradik : Di antara kawan dan adik beradik sendiri, kita lebih senang dengan kawan sendiri, kedekut dan bakhil dengan adik beradik yang hanya mementingkan kawan. Ingatlah..kawan banyaknya yang lawan, senang bila bersama, susah cabut lari la..

8. Sakit : Waktu sakit, ibulah yang kita harap2kan, yang selama ini kita buat mcm tiada je. Barulah nak minta adik beradik tolong itu ini.

9. Naik moto : Guna satu tayar je, pasal nak jimat kos untuk beli tayar depan.. ubah bagi laju untuk cepat sampai..sampai mana??

Last sekali, siapa yang rugi??kita la, siapa lagi. Sendiri buat sendiri tanggung. Tengah mak ayah masih ada, berjasa la sebaik mungkin supaya kita tidak menjadi orang yang menyesal. Tengah masih dipinjamkan nyawa gunalah amal2 soleh sebelum expired. Derhaka ibubapa balasannya didunia dah dapat..tengah hidup pun masih berhutang dengan Allah, dah mati nanti pun masih berhutang dengan Allah..Faham2kan lah.


-wan2day-

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010