Thursday, September 2, 2010

PUASA & RAYA - Syawal seronok, Ramadhan sedih..


Maka, bergempak gepitalah lagu2 raya dimainkan.. Awal lagi yob oii...

Fenomena saban tahun, inilah suasana yang kita lalui. Yang patutnya diimarahkan, dibiarkan ia berlalu. 2 minggu akan tibanya Syawal, kerancakan sambutan Aidilifitri telah terasa bahangnya. Seakan2 bulan yang dinantikan buat umat masa kini. Pada awalnya Ramadhan, pesta menghuni rumah Allah mampu bertahan dalam 2 minggu. Hilang jemaah tanpa kesan..



Bahkan kedatangan Ramadhan juga tidak disambut atau diwarkan seperti kerancakan menyambut Syawal. Ada orang terasa kecewanya apabila perut2 dibelenggu tanpa makan. Adakah kita tergolong dalam orangnya yang berpuasa di bulan Ramadhan tapi tidak sabar menunggu Syawal..?? Kita sudah pun memasuki fasa yang terakhir, di mana sepatutnya amat di harapkan amal ibadah dipertingkatkan pada 10 Ramadhan terakhir ini. Yang telah dijanjikan satu malam yang diturunkan malaikat dengan nikmat merupakan lebih baik daripada seribu bulan. Hebat !!

(Al-Qadr 1 -5)
[1]
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
[2]
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
[3]
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
[4]
Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
[5]
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!


Tapi adakah usaha kita dalam menjejaki malam lailatur Qadr..? Atau kita sanggup bersengkang mata untuk sibuk membuat kuih raya atau menjahit langsir2 dan baju raya..? Cuma apa yang cuba ditekankan, terasa jurang antara dua bulan ini amat jauh bezakan sekali. Allah telah menetapkan bulan Ramadhan sebagai bulan untuk mengecaskan jiwa dan mengubati hati dalam menempuh 11 bulan yang mendatang. Maka, patutnya bersyukur kita masih berada dalam bulan Ramadhan yang akan datang tidak pasti akan bertemu lagi atau tidak. Ambillah peluang, rasailah nikmat keindahan Ramadhan pada Ramadhan terakhir ini..

RANCAKNYA MENYAMBUT SYAWAL, SURAMNYA KITA TINGGALKAN RAMADHAN..

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010