Thursday, September 9, 2010

RAYA - Salam I'dilfitri Maaf Zahir & Batin


Bismillahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah.. Kami sekeluarga selamat tiba di kampung halaman isteri di Jitra. Perjalanan yang lancar cuma ada beberapa tempat kenderaan agak sesak. Namun tidaklah hingga menganggu perjalanan kami. Apa yang sdikit terkilan, sepanjang perjalanan kami, kelihatan beberapa kenderaan yang telah 'beraya' terlebih dahulu. Kelihatan seronok menghalau nyamuk yang sememangnya tiada nyamuk dalam kereta bahkan lagi di atas lebuhraya.

Memang betullah mereka musafir. Tapi takkanlah Ramadhan terakhir ini kita tak sanggup memperjuangkan sisa cebisan Ramadhan ini. Janganlah jadikan alasan musafir sebagai tiket untuk tidak berpuasa. Tak berpuasa satu hal, tapi lagak gaya seolah2 berada bukan di bulan Ramadhan. Hormatilah pengguna jalan yang lain, anda pula rasa bangga dengan menghebus racun 'nyamuk''. Hari ni last, esok nak raya. Puasa sehari tak mampu..??

Di kesempatan ini, aku merasakan sayu apabila Ramadhan akan meninggalkan kita semua. Tiada lagi kedengaran selawat Nabi pada malam harinya, tiada lagi ganjaran berganda ditawarkan, tiada lagi keistimewaan malam berupa seribu bulan, tiada lagi pembukaan pintu syurga seluas2nya. Pasti kita merindui suasana ini. Dan yang aku khuatir, kurangnya amal ibadah untuk bulan2 yang lain. Apa yang aku lalui sepanjang bulan yang penuh motivasi diri serta tarbiyah diri dan jiwa akan memberi kekuatan dalam menempuh 11 bulan mendatang. Aku mengharapkan janji Allah, agar Allah menerima segala amal2 soleh yang telah aku lakukan. Semoga Engkau pilihlah hambamu yang lemah ini agar dipanjangkan umur untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.

TAQABBALALLAHU MINNA WAMINKUM
SALAM I'DILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN
DARI WAN2DAY SEKELUARGA

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010