Friday, September 9, 2011

Khutbah Lesu


Sayangnya makanan roh dan jiwa pada tiap-tiap minggu kurang memberi kesan dan impak untuk para jemaah disebabkan khutbah yang angin sepoi-sepoi bahasa. Mana kan tidak, lagi lama khutbah di bacakan, lagi sedap buaian mimpi-mimpi taktkala khubah disampaikan. Memanglah tidur lebih baik daripada berkata-kata. Tapi bukankah dengar khutbah lagi baik dari tidur. Seminggu sekali kan.


Maafkan di atas kata-kata. Bukan apa, inilah realiti yang pasti dapat dilihat di masjid-masjid pada setiap minggu. MELAINKAN, khutbah yang disampaikan betul-betul 'umphh' atau 'mengejutkan'. Maksud aku di sini, khutbah yang disampaikan tak lah terlalu mengikut teks dan skrip yang yang disediakan. Sebabnya satu, kita dapat mengagak bahasa-bahasa dalam teks khutbah yang disampaikan. Jadi kekuatan pengisian khutbah tak rasa hebat. Di kawasan aku, ada seorang khatib yang khutbah disampaikannya berdasarkan kata-kata hati. Khutbahnya ringkas, tapi cukup-cukup rasa padat. Walaupun cara penyampaiannya tidak lah menggunakan suara yang tinggi, sekadar suara yang ringan. Disebabkan pengisian khutbah yang lebih secara 'pandang terus' pada jemaah, dan penghayatan khatib dalam memberi khutbah, itu memberikan khutbahnya betul-betul memberi kesan. Kata-katanya penuh hikmah dan lebih terarah kepada sasaran hati dan jiwa. Kadang-kadang khutbah hari ini, seolah-olah macam karangan Bahasa Melayu yang Islamik. Tersusun bahasa-bahasa baku dan susunan ayat mengikut format. Berbanding pula tersusun kata-kata hikmah yang menyasarkan pada hati.


Hebatnya khutbah itu, bilamana pengisian mengikut akan realiti mengikut isu semasa. Dengan hujah dari penyampai khutbah itu sendiri. Betul-betul rasa hidupnya khutbah Jumaat. Ada pula tajuk khutbah yang bertajuk Menanam Hidroponik dan sebagainya.(rujuk ceramah Ust Shamsuri). Bagi aku hal-hal yang bersifat pada keduniaan dan tidak terarah kepada pembentukan jiwa pada jemaah itu sendiri, rasanya tak perlulah. Tajuk-tajuk sebegini  kita sendiri sedia maklum, dan kita sendiri boleh perolehi. Aku selalu bandingkan khatib yang membaca teks dengan khatib tidak membaca teks memang banyak perbezaan. Memang ada perbezaan dari segi jemaah itu sendiri. Penghayatan, kekusyukan, tumpuan dan jemaah yang tidur.

Inilah peluang yang terbaik dalam memberi peringatan dan pengisian pada setiap Muslim. Hari Jumaatlah yang dapat menghimpunkan ramainya umat Islam. Jadi ambillah peluang seminggu sekali ini sebagai makanan roh kita. Ambillah pendekatan ini untuk memberi sentuhan pada hati jemaah bahkan dalam pembentukan umat Islam yang mantap. Dan khutbah ini jugalah dapat memperbaiki iman dengan hasil pengisian khutbah. Aku sendiri kerinduan dengan khutbah sebegini hebat. Sekurang-kurangnya kita dapat sedikit 'bekalan makanan jiwa' daripada khutbah.

 Khutbah yang hebat, bukanlah kelantangan suaranya. Tapi kata-katanya mampu menjentik hati kita yang keras ini.


2 comments:

wan mohd basyir said...

benar sekali....perlu diambil peluang terbaik ini kerana khutbah jumaat ini memang untuk mengingatkan hati kita yang lalai dan alpa..semoga perubahan akan terlaksana..

wan2day said...

InsyaAllah.. sepatutnya ambillah kesempatan di atas peluang yg ada. Seminggu sekali nak 'tegur' iman.

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010