Friday, December 11, 2009

IMAN : Pasti dan pasti iman bagai mutiara


"Benarlah maka iman kita pastinya naiknya sedikit turunnya banyak"

Betapa sukarnya kita memelihara iman yang boleh diibaratkan seperti mutiara kerana ianya harta yang paling berharga. Ada kala harinya kita berasa terbaik pada hari2 yang lain, dan ada harinya kita rasa jauh sekali berada dengan Allah. Bila dilihatkan kembali, memang sukar kita hendak tetapkan iman kita berada dalam terbaik buat seberapa lama, namun apabila kita merosakkan iman kita adalah lebih lama seperti yang kita jangkakan.

Kerna iman kita amatlah bersangkut paut dengan jiwa dan nafsu. Jiwa kita memerlukan iman yang terpelihara dalam mencari pengisian bagi mengubati penyakit hati atau jiwa kita ini. Dan nafsu kita seringkali mengganggu akan iman kita dan diiringi dengan syaitan, sekiranya kita tiada kekuatan maka rosaklah iman. Bila mana kita mempunyai iman yang kuat, semua perbuatan kita pastinya berhubungkait dengan Allah.

Cara Memelihara Iman

Dari http://halaqah-online.com

Iman perlu dipelihara kerana ia akan dirosakkan oleh nafsu dan syaitan. Dengan itu ada orang beriman yangkemudiannya jadi tidak beriman kerana imannya telah dirosakkan.

Cara memelihara iman:

  1. Mengawal iman supaya tidak rosak. Iman boleh rosak menerusi Iktiqad seperti meragui hadis Nabi, meragui hukum dan undang-undang Islam dan sebagainya. Perkataan atau ucapan seperti menghina Rasulullah, tidak yakin hukum Allah dan sebagainya. Perbuatan seperti melakukan perbuatan syirik, memohon pertolongan kepada selain dari Allah.
  2. Menjaga Iman. Iman yang telah ada pada kita kena dikawal dengan beberapa sifat diri kita. Yakin pada agama Allah dan perintahnya Ikhlas dalam melaksanakan amalan. Contohnya solat hendaklah atas niat taat kepada Allah bukan kerana menunjuk atau kerana malu atau kerana dipaksa. Selalu melakukan amalan sunat Istiqamah dalam ibadat. Ibadat yang kita lakukan hendaklah berkekalan, bukan dikerjakan secara bermusim, atau bila lapang baru buat. Beramal dengan penuh tertib dan khusyuk.
Latihan-latihannya adalah melalui 3 peringkat iaitu:
  • Takhalli : Takhalli ialah berusaha berjuangmembuang segala sifat-sifat jahat atau embersihkanjiwa kita daripada sifat jahat atau mazmunah
  • Tahalli :Tahalli ialah mengisi jiwa kita dengansifat baik (Mahmudah). Setelah kerja pembersihanselesai kita isi pula wadah (jiwa dan hati) denganperkara b aik.
  • Tajalli : Peringkat Tajalli ialah peringkat merasanikmat meninggal atau membuang sifat jahat dan merasanikmat mengisi atau melakukan sifat baik serta merasakeagungan dan kehebaan Allah. Orang yang dapatmembuang sifat-sifat jahat dan dapat pula menghiasidirinya dengan sifat baik, Allah akan singkap hatinyadapat merasa nikmatnya beribadah dan nikmat sentiasamengingat Allah dan sentiasa ingin membuat kebaikan.
-wan2day-

No comments:

HAKCIPTA TERPELIHARA WAN2DAY 2010